kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
ادامه حمایت‌ها از اظهارات حاتمی‌کیا

حمایت قاطع فرمانده سپاه از فیلم « به وقت شام»

حمایت‌های مردم و شخصیت‌ها از سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا در آئین پایانی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ادامه دارد.

سرویس ادب و هنر-

قدردانی فرمانده سپاه از حاتمی‌کیا
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز گذشته با صدور پیامی از ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینما تشکر کرد. در متن پیام سرلشکر محمدعلی جعفری آمده است:سخنان زیبا، دردمندانه و عاشقانه جنابعالی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر علامتی گویا از شجاعت، وطن دوستی و اخلاص شماست و در زمانه‌ای مطرح شده که دشمن با تمام توان درصدد ضربه زدن به شور ایمان و عمق اعتقادات ملت ایران است. فیلم به وقت شام در توصیف رشادت‌ها و مجاهدت‌های فرزندان رشید مدافع حرم، گوشه‌ای از صحنه طوفانی و پرحادثه دفاع از عزت، خاک و ناموس مردم مظلوم خاورمیانه را به تصویر کشیده و به مردم بزرگ و عزیز ایران می‌گوید که چه فرزندان پرافتخار و رشیدی در دامن خود پرورانده‌اند.اینجانب به عنوان خادم سربازان پاکباخته این سرزمین که توانسته‌اند در زمانی کوتاه بلایی به بزرگی داعش را در منطقه ریشه‌کن کنند، از جنابعالی بابت زحمتی که کشیده و رنجی که در ارائه این تصویر درخشان برده‌اید، سپاسگزاری می‌کنم و آرزوی آن را دارم که دیگر هنرمندان وطن‌دوست و کاردان این کشور نیز در همین مسیر گام بردارند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه خود می‌داند که از هر تلاش خالصانه‌ای در این راه، حمایت و به ایجاد پیوند میان رزمندگان عرصه جهاد و شهادت و فعالان و فداکاران حوزه هنر و فرهنگ یاری برساند. توفیق روزافزون جنابعالی و سایر هنرمندان متعهد و انقلابی ایران اسلامی را از خدای بزرگ مسئلت دارم.
نویدبخش پیدایش طبقه‌ای از هنر متعهد
حجت‌الاسلام محمدیان رئیس ‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در یادداشتی نوشت: «صحبت‌های مسئولانه و از سر درد هنرمند متعهد جناب آقای ابراهیم حاتمی‌کیا در روزگاری که تمام دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن برای کمرنگ کردن ارزش‌ها در تلاشند و دفاع از ارزش‌ها را منکر می‌خوانند، نویدبخش پیدایش طبقه‌ای از هنر متعهد است که در سال‌های نه‌چندان دور در شهید سیدمرتضی آوینی دیده بودیم. اگر عافیت‌طلبی عده‌ای حکم می‌کند تا تمامی ارزش‌ها را منکر شوند و در کارهایشان متوسل سفارتخانه‌های خارجی شوند، مسلم است وجود گوهرهایی چون ابراهیم حاتمی‌کیا که با افتخار خود را وابسته به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌داند، بسیاری را برنجاند.»
صدا و سیما
از سیاست‌های غلط رسانه‌ای رنج می‌برد
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس‌کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در یادداشتی عنوان کرد: متاسفانه در چند روز گذشته برای تاریخ فرهنگ انقلاب صفحات تلخی رقم خورد و شاهد این موضوع بودیم، در حالی که داوران جشنواره فجر سیمرغ بهترین کارگردانی را به اقای حاتمی‌کیای عزیز اهدا کردند، برخورد غلط و سیاست رسانه‌ای تعجب برانگیز صدا وسیما باعث شد تا صدای این عزیز به اعتراض بلند شود.بر خلاف نگاه ریاست محترم صدا و سیما که این موضوع را در حد یک تذکر شفاهی بی‌اثر تنزل دادند، باید اعتراف کرد که مدت‌هاست صدا و سیما از سیاست‌های غلط رسانه‌ای رنج می‌برد.
 غربت و بی‌توجهی به معیارهای اصلی انقلاب که استکبارستیزی و مبارزه با ‌اشرافیت باشد و جولان عناصر روشنفکر بی‌درد و حتی معارضان نظام جمهوری اسلامی در برنامه‌هایی که باید تریبون ملت قهرمان ایران باشد دل هر درد‌مندی را به درد می‌آورد. سؤال اینجاست که تا چه زمانی باید شاهد این عدم مدیریت باشیم. جناب علی عسکری عزیز این مسئله با صرف یک تذکر و عذرخواهی التیام نخواهد یافت. کما اینکه مشی رسانه ملی حتی بعد از تذکر شما باز هم همان سیاق غلط سابق است. اینجانب به عنوان نماینده ملت شریف ایران و نائب رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس ضروری دانستم تا به حضرتعالی و تیم رسانه ملی تذکر دهم مرزبندی جدی و اعلام موضع نسبت به جریان واداده روشنفکری غربی حداقل انتظار ما از رسانه ملی است.
حمایت شاعران انقلابی از ابراهیم سینما
دو شاعر هم در ستایش از حاتمی‌کیا یادداشت‌هایی را نوشتند. علیرضا قزوه در یادداشت خود آورده است: در سینمای ایران و از دل آن همه زرق و برق‌های دروغین صدایی متفاوت شنیده شد. صدایی از جنس مظلومیت هنر شعر و هنر اصیل هفتم.
احمد بابابی، دیگر شاعری است که درباره ابراهیم حاتمی‌کیا نوشته است: ابراهیم را وسط آتش دیدم! چشم‌هایش، تلاطم داشت... او خوب می‌دانست که هنرش هزینه‌بردار است، او بعد از سی سال روی سِن رفتن، می‌دانست که اثر هنرمندان استشهادی (چون آوینی)، مثل کشتی نوح است که تا موج طوفان نرسیده، درگیر استهزاء اراذل فرهنگی و سیاسی خواهد شد؛ او خوب می‌دانست که کشتی هنر در ساحل گیشه، امن‌تر است اما کشتی نوح برای طوفان‌ها ساخته می‌شود! ابراهیم، از هنرش کشتی نوح ساخته بود.
پویش دفاع از حاتمی‌کیا
یک منتقد سینما هم پیشنهاد داد که پویش حمایت از ابراهیم حاتمی‌کیا در فضای مجازی راه‌اندازی شود. امیرحسین جوانشیر نوشت: در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر شاهد سخنان دردمندانه و مظلومانه و به‌حقی از عزیز ارزشمند ابراهیم حاتمی‌کیا بودیم که نشانگر عمق مظلومیت بچه‌های ارزشی و حزب‌اللهی در حوزه سینماست! سینمایی که دارای مافیایی قدرتمند بوده و به هیچ عنوان حاضر به پذیرش نیروهای انقلابی و متدین نیست!... پیشنهاد می‌کنم حامیان این هنرمند انقلابی با گذاشتن عکسش در پروفایل شبکه‌های اجتماعی پویش «ابراهیم صدای آوینی است» را در فضای مجازی راه‌اندازی کنند.