kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
در پی افزایش افسار گسیخته قیمت دلار آغاز شد

دستگیری دلالان ارز و برخورد با صرافی‌های متخلف

در پی افزایش چشمگیر قیمت دلار در روزهای اخیر، چندین حساب مربوط به دلالان مسدود و چند صرافی هم با پلمب و اخطار متوجه مواجه شدند.


پس از افزایش حیرت انگیز قیمت دلار در روزهای اخیر و بالا رفتن آن تا مرز 5000 تومان، مسئولان دولتی تصمیم به کنترل این وضع از طریق برخورد با دلالان و صرافی‌ها گرفتند.
یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با ‌اشاره به نوسانات و التهابات اخیر بازار ارز اظهار داشت: در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز 755 حساب دلالان ارزی بلوکه و مسدود شد.
وی افزود: مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان بوده است.
این مقام آگاه تأکید کرد: این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌های سنگینی ‌گریبان سوداگران و تخریب‌گران بازار را خواهد گرفت.
در همین راستا، چنانچه خبرگزاری تسنیم گزارش داده، سردار حسین رحیمی، رئیس ‌پلیس تهران نیز در این خصوص اعلام کرده: با هماهنگی بانک مرکزی، تیم‌های مشترک پلیس تهران و کارشناسان بانک مرکزی به بازار ارز ورود پیدا کرده‌اند تا مجوزهای صرافان و خریداران و فروشندگان ارز را بررسی کنند.
وی ادامه داد: 10 صرافی پلمب شدند و 16 صرافی نیز اخطار پلمب دریافت کردند. تا الان 90 دلال دستگیر شدند که تعدادی از آنها جزو سرشاخه اصلی بازار غیرمجاز مبادله ارز هستند.
با این وجود، تلاش‌هایی که از سوی مسئولان مربوطه برای دستگیری دلالان یا پلمب صرافی‌ها صورت گرفته، هر چند در جای خود صحیح و لازم است اما مشکلات بازار ارز عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر از اخلالگری عده‌ای در این بازار است، چه اینکه اصلی‌ترین مولفه افزایش نرخ ارز، بهم خوردن عرضه و تقاضا در این بازار بوده و در حقیقت بانک مرکزی با ناتوانی در عرضه ارز (که به دلایلی مانند نافرجامی برجام در زمینه ورود پول‌ها به کشور می‌باشد) به این موضوع دامن
 زده است.
متاسفانه دولت بدون توجه این موضوع، صرفا پیگیر روش‌های برخوردی است، چنانچه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با برگزاری جلسه محرمانه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها و مسئولان بانک مرکزی، علاوه ‌بر دریافت گزارشی از وضعیت بازار ارز، خواستار به کارگیری تمهیداتی برای خروج تقاضاهای سفته‌بازانه از بازار ارز شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این در حالی است که کارشناسان، ضعف سیاست‌گذاری و مدیریت را عامل نابسامانی اخیر بازار ارز معرفی می‌کنند و معتقدند در صورت اعمال مدیریت صحیح تنش‌های اخیر ارزی قابل پیشگیری بود.
نکته مهمی که درباره افزایش قیمت دلار باید در نظرگرفته شود، افزایش رسمی این ارز توسط بانک مرکزی است که طی روزهای اخیر از 3700 تومان هم عبور کرده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، دلار در مرکز مبادلات ارزی در روندی روبه رشد و البته بی‌سابقه طی شش ماه اخیر حدود ۴۲۰ تومان گران شده و از ۳۲۸۵ به ۳۷۰۵ تومان رسیده است.
گفتنی است، قیمت دلار در بازار آزاد طی شش ماه اخیر بیش از 990 تومان افزایش داشته است.
البته در این زمینه فرشاد مومنی، (اقتصاددان) با بیان اینکه بدون تردید نرخ ارز دستکاری می‌شود بیان کرد: اکنون این مسئله مطرح است که دولت دچار کسری مزمن بودجه و بحران مالی بی‌سابقه شده، بنایراین اقدام به دستکاری نرخ ارز و بازی با آن و در عین حال بازی با قیمت‌های کلیدی دیگر می‌کند. به نظر من افزایش قیمت‌های کلیدی و چنین بازی‌هایی را نباید فقط از منظر مسئله بازی با عدد و رقم کسری مالی دولت بررسی کرد، بلکه باید به تبعات بدتر آن هم توجه داشت.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: بزرگترین توجیه دولت برای بازی با نرخ ارز این است که اگر نرخ ارز را بالا ببرد می‌تواند اوضاع و احوالش را از نظر مالی ساماندهی کند، ولی غافل از این‌که دولت به عنوان یک ابَربنگاه که بزرگترین مصرف‌کننده و بزرگترین سرمایه‌گذاراست، بزرگترین زیان بیننده از بازی نرخ ارز هم هست.