kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
سایت جماران:

خانواده خارج نشین جناب سیف فشارگرانی ارز بر دوش مردم را نمی فهمند

یک سایت حامی دولت طی یادداشتی با انتقاد از بی‌خیالی دولت نسبت به بازار ارز افشا کرد خانواده خود رئیس ‌کل بانک مرکزی خارج از ایران قرار دارد و فشار مالی بر دوش مردم را نمی‌فهمند.


سایت جماران در‌باره گرانی نرخ ارز در روزهای اخیر نوشت: آنچه که این روزها به رویه‌ای عجیب تبدیل شده است، بی‌تفاوتی بانک مرکزی درخصوص معیشت مردم و شفاف نبودن عملکرد آن در بخش‌های مختلف است. از آشفتگی بازار دلار که رنگ و بوی مضحکی به خود گرفته تا اعمال کارمزد بر تراکنشات در بانک ملی به استناد مصوبه بانک مرکزی!
رئیس‌جمهور محترم منابع و درآمدهای دولت را نه تنها کافی می‌داند بلکه بیشتر از هزینه‌های دولت عنوان می‌کند، پس این همه فشار فزاینده‌ای که بر مردم وارد می‌شود چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟... صدای خرد شدن استخوان‌های مردم در تامین مایحتاج زندگی به راحتی قابل شنیدن است، پس از چه روی اعتراض آنها غافلگیر‌کننده عنوان می‌شود؟!
در ادامه این نوشته آمده است: بانک مرکزی به طور پی‌در‌پی دست خود را در جیب ملت می‌برد و کوچکترین پاسخگویی در برابر این اقدامات ندارد.
بانک ملی ایران که بزرگ‌ترین مجموعه بانکی است، طی اطلاعیه‌ای بخش عظیمی از تراکنشات خود را طبق دستور بانک مرکزی، پولی اعلام می‌کند و آن گونه که به نظر می‌رسد این رویه همانند اخذ هزینه پیامک‌های بانکی قرار است فراگیر شود.
این مبالغ که با وجود میلیون‌ها تراکنش بانکی ارقام نجومی را در پی خواهد داشت قرار است صرف هزینه چه مواردی شود؟ آیا بانک‌ها با وجود حصول سودهای چندین درصدی کفاف دهنده هزینه‌های خود نیستند که دندان برای عوارض تراکنشات روزمزه مردم تیز کرده‌اند ؟
دولت بهتر نیست منابع مورد نظر خود را با بستن راه فرارهای مالیاتی دانه‌درشت‌ها، جلوگیری از به تاراج رفتن سرمایه صندوق‌های بازنشستگی و فرهنگیان، ورود جدی به مبارزه با قاچاق کالا و... تامین کند؟
نویسنده یادداشت این سایت ادامه داده است: البته شاید در وهله اول ضروری باشد دولت به مسئولین خود به ویژه رئیس‌بانک مرکزی تفهیم کند که  ارزیابی‌های آنان همراه با بی‌خیالی تمام، با اطلاعات واقعی مردم تفاوت فاحش و محرز دارد. برای مثال از زمان ایجاد بحران قیمت ارز تا کنون بارها مسئولین دولتی به ویژه آقای سیف تاکید کرده‌اند که کسی از خرید و فروش ارز سود نخواهد کرد در صورتی که با مشاهده شیب صعودی قیمت ارز، مردم اینگونه سخنان را خریدار نیستند و بالعکس برای خرید ارز روز به روز بیشتر ترغیب شده‌اند.
کافی است مسئولین و تیم اقتصادی دولت به میدان فردوسی بروند و حد فاصل میدان تا منوچهری  را پیاده‌روی کنند، آنچه که خواهند دید آیینه بی‌تدبیری خود آنان است.
نکته مهم دیگر فرافکنی و تفرعنی است که دولت‌مردان در توضیح علل گرانی ارز دارند. با نگاهی غرورآفرین از برج عاج به مردم می‌نگرند و می‌گویند علت گرانی دلالی چند نفر خاص است!! خب بسم ا...، آقای سیف در معرفی این افراد پیش قدم شوید، قطعا رسانه‌ها نیز در این مسیر شما را یاری خواهند کرد.
در قسمت پایانی این یادداشت آمده است: آنچه که اظهرمن‌الشمس است بی‌تدبیری بانک مرکزی در این عرصه بوده که ناشی از مشاوره‌های غلط و یا بی‌خیالی و هر چه که هست، بایستی به زودی مرتفع شود چرا که گرانی نرخ ارز برخلاف نظر برخی مسئولین بر زندگی همه خانواده‌های ایرانی تاثیر مستقیم دارد. از بیماران تنفسی در خوزستان که طی روزهای اخیر داروی خود را با سیصدهزار تومان افزایش قیمت به نرخ 800 هزار تومان خریداری می‌کنند گرفته تا تمام اقلام وارداتی دیگر که نیاز روزمره مردم است.
البته طبیعی است هنگامی که خانواده برخی مسئولان از جمله جناب سیف، در خارج از ایران سکونت داشته باشند، هیچ گاه این فشار مالی روزافزون را احساس نکنند.
گفتنی است، چندی پیش خبر جایگزینی محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به عنوان جانشین سیف مطرح شد که البته از سوی مقامات دولتی تکذیب شد اما در محافل رسانه‌ای بعضا شنیده می‌شود که زمینه‌چینی‌هایی برای تحقق این جانشینی شکل گرفته که فارغ از تحقق این خبر، باید دقت شود که شنیده شده همین فرد ‌گرین‌کارت یک کشور خارجی را دارد.