kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱

اخبار ویژه


نرخ ارز رو به صعود دولت سرگرم حاشیه‌سازی!
در حالی که رئیس جمهور مشغول حاشیه‌سازی‌های سیاسی است، قیمت ارز همچنان روند صعودی را طی می‌کند.
همین چند وقت پیش بود که سخنگوی دولت گفت روحانی از افزایش نرخ ارز مکدر شده و پس از او روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مجری میتینگ‌های تبلیغاتی خود (رشیدپور) اطمینان داد که مردم نگران افزایش قیمت ارز نباشند.
اما دیروز دلار مجدداً 4800 تومان را رد کرد و حتی برای ساعاتی به قیمت 4850 تومان هم رسید. به گزارش خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا، وضعیت بازار ارز در میدان فردوسی به نحوی شده که صرافان مانند دلالان عمل می‌کنند و بر اساس این گزارش، دیروز نمایندگان پتروشیمی هیچ دلاری عرضه نکردند و نمایندگان بانک نیز میزان عرضه را کاهش دادند که این امر باعث شد تا قیمت دلار روند صعودی داشته باشد. با وجود بارش باران و نزدیک شدن به پایان وقت کاری صرافی‌ها، همچنان صف‌هایی کوچک در مقابل صرافی‌های عرضه کننده دلار بانکی با قیمت  ۴ هزار و ۷۸۸ تومان مشاهده می‌شود.
یکی از دلالان بازار آزاد ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره افزایش قیمت دلار در روز جاری گفت: دلیل افزایش قیمت دلار عدم تعیین سیاست‌های بانک مرکزی برای دلار به صورت صحیح و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و ساعتی برای کنترل بازار بوده است.
در همین حال روزنامه آفتاب یزد نوشت: با نگاهی دقیق‌تر و با توجه به رخدادهای اخیر و اظهارنظرهای رئیس‌جمهوری کشورمان و رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه مشکل ارزی در کشور وجود ندارد، این ابهام ایجاد می‌شود که چرا نرخ دلار به نرخ قبلی آن یعنی حدود ۳۴۰۰ تومان باز نمی‌گردد؟! اگر ما در حال حاضر با مشکلی در اندوخته ارزی مواجه نیستیم، چرا بانک مرکزی تزریق دلار به بازار را با هدف کاهش قیمت آن صورت نمی‌دهد؟ مگر نه این است که دولت به دنبال کاهش تورم است و افزایش قیمت دلار منجر به افزایش تورم خواهد شد، پس چرا دولت باید به این افزایش قیمت تن دهد و به ثبات آن روی قیمتی بالاتر رضایت داشته باشد؟ از همه مهم‌تر اینکه اگر نظارت بر بازار ارز و کنترل نوسانات قیمت ارز به درستی صورت می‌گرفت، آیا شاهد بحران اخیر در این بازار و افزایش قیمت آن بودیم؟
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد شدید به ضعف نظارتی بانک مرکزی در حوزه بازار ارز می‌گوید: «افزایش قیمت ارز در بازار با وجود افزایش درآمدهای ارزی کشور منطقی نیست و ضعف نظارتی بانک مرکزی در این حوزه کاملا مشهود است. در حوزه مرتبط با بازار ارز در تمام کشورها و در ایران هم بانک مرکزی مهم‌ترین رکن اثرگذار و مدیریت کننده در این بازه است و بر همین رویکرد باید انتظار داشته باشیم که آن چیزی که باعث عدم ایجاد تعادل در بازار ارز می‌شود را با اتخاذ تصمیمات مناسب مدیریت کنیم.»
آفتاب یزد افزود: از سوی دیگر این گمانه‌زنی در ذهن ایجاد می‌شود که تن دادن به افزایش قیمت ارز توسط دولت عامدانه صورت گرفته است؛ چرا که راهکارهای جایگزینی وجود دارند که می‌توان با اجرای آنها از این امر اجتناب کرد. اما اگر اینگونه باشد، آیا این اجحاف در حق مردم نیست؟! مردمی که همه مایحتاج روزانه و کالاهای اساسی زندگیشان وابسته به قیمت ارز است و بیشترین خسارت را از این مسئله می‌بینند.

تکدّر خاطر روحانی درباره ارز برطرف شد؟!
 بی‌تفاوتی رئیس ‌بانک مرکزی و رئیس‌جمهور نسبت به افزایش افسارگسیخته نرخ ارز، اعتراض یک سایت حامی دولت را موجب شد.
 سایت انتخاب نوشت: دلار ۴۷۰۰تومان ماند، هم آب از آب تکان نخورد، هم عادی‌سازی شد!
موضوعی که اکنون در حال عادی شدن است این است که قیمت دلار روی همین نرخ فعلی یعنی حدود 4700 تومان باقی بماند. این رقم در حالی به تدریج برای همه فعالان بازار عادی می‌شود که تا یک ماه و اندی قبل، اعتراضات زیادی نسبت به آن وجود داشت و حتی قیمت دلار 4000 تومانی هم قابل باور نبود.
شیوه بالا رفتن قیمت دلار، واکنش مسئولان و در نهایت تعادل آن روی قیمتی که تا یک ماه پیش کسی آن را باور نمی‌کرد، بسیاری را یاد موضوعاتی مانند افزایش کرایه‌ها انداخته است؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته بارها تکرار شده؛ ابتدا ارقام به صورت ناگهانی بالا می‌روند، سپس نهادهای مسئول وارد شده و تاکید می‌کنند که کسی حق بالا بردن قیمت‌ها به صورت سرخود و تخطی از قانون را ندارد اما در نهایت، همین نهادها رقم را در حد ناچیز کاهش داده و تثبیت می‌کنند.
این اتفاق عینا در مورد دلار رخ داده است. در حالی که افزایش قیمت تا رقم 4200 هم برای کسی قابل باور نبود، اواسط دی ماه ناگهان همین قیمت تا 4500 و در بهمن ماه تا مرزهای 4800 تومان پیش رفت و پس از وعده و وعیدهای مسئولان، به نظر می‌رسد روی رقمی در همین حدود ثابت خواهد ماند.
گفتنی است ولی‌الله سیف نهم بهمن در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتا بر این روند نظارت دارد؛ البته به نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.
چند روز بعد حسن روحانی به استناد همین برنامه‌های بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که خیال مردم بابت دلار راحت باشد.

حمایت از منافقین ناکارآمدی دولت را درمان نمی‌کند
متأسفانه بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در راهپیمایی 22 بهمن نشان داد فهم درستی از گفت‌وگوی ملی و منافقین جدید ندارد.
روزنامه رسالت درباره این تحلیل نوشت: مردم انقلابي ايران در تماشايي‌ترين حضور حماسي، ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامي را جشن گرفتند. دشمنان انقلاب كه 40 سال است چهار چشمي حضور مردم را از زمين و آسمان رصد مي‌كنند، به خوبي ديدند خيابان‌ها و حتي كوچه‌هاي شهرها و روستاها مملو از جمعيت براي تكريم و تعظيم اسلام، انقلاب، امام (ره) و رهبري بود.
بر سر راه اتحاد و همگرايي ملت در همه لايه‌هاي قومي، مذهبي، نژادي، ملي و... هيچ مانع و رادعي نيست. ملت ايران يكپارچه عزم آن دارند كه شكوه و عظمت و عزت ايران را حفظ كنند و در برابر دشمنان اسلام بایستند.
اينكه عده‌اي از واژه مقدس «اصلاحات» يك راهبرد براي مقابله با نظام، اسلام و انقلاب بسازند و در دو نبرد نرم آمريكا عليه انقلاب به عنوان سرباز پياده نظام عمل کنند و تا مرز محاربه به پيش بروند، از شگفتي‌هاي روزگار انقلابي ماست!
كساني كه اصلاحات را نه براي اصلاح امور مردم بلكه بهانه‌اي برای قرار گرفتن در برابر انقلاب و نظام قرار دهند، در حقيقت به نوعي بازتوليد نفاق روي ‌آورده‌اند‌ و پشت سر منافقين و ضد انقلاب حركت خواهند كرد.
جماعتی که در فتنه 78 و 88 نقش داشتند، حالا شيپور گفت‌وگوي ملي را به صدا درآورده‌اند بي‌‌آنكه بگويند گفت‌وگو، در مورد چه و براي چي؟ يكي از همين جماعت نيست بلند شود و صادقانه به اهل همين فراخوان بگويد اگر ما اهل گفت‌وگو هستيم چرا در دو فتنه 78 و 88 تا سرحد محاربه با نظام پيش رفتيم و باب هر گفت‌وگويي را در سطح ملي در چارچوب قانون اساسي بستيم؟ يكي نيست از همين جماعت اهل گفت‌وگوي فعلي و اهل محاربه قبلي به اين سؤال پاسخ دهد؛ وقتي شما در شورش عليه جمهوريت و اسلاميت نظام فرياد مي‌زنيد؛ - «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» و «مرگ بر اصل ولايت فقيه»، چه مبحثي ديگر باقي مي‌ماند كه در‌باره چند و چون آن گفت‌وگو، آن هم در سطح ملي صورت گيرد؟
متأسفانه بخشي از سخنان رئيس جمهور در مراسم راهپيمايي 22 بهمن نشان داد وي فهم درستي از گفت‌وگوي ملي ندارد. او شناخت درستي از منافقين جديد كه از قطار انقلاب در فتنه 88 پياده شدند، ندارد. پياده «شدن» آنها را پياده «كردن» از سوي انقلابيون ترجمه مي‌كند! او عربده كشي و اعلام جنگ آنان با جمهوريت و اسلاميت نظام را توسط نامحرمان و تجديدنظرطلبان، ناديده مي گيرد. اين كژانديشي در درك مصالح و امنيت ملي تا كنون هزينه‌هاي زيادي در مديريت سياسي داخلي و سياست خارجي و نيز اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بر روي دست مردم و نظام نهاده است. رئيس جمهور به جاي پاسخگويي به افكار عمومي در مورد عدم اجراي 80 درصد بودجه‌اي كه خودش لايحه آن را به مجلس داده، مطالبي مي‌گويد كه مسموع نيست. رئيس جمهور در حالي كه اساساً اصل 54 و 55 قانون اساسي را انكار مي‌كند و جايگاه ديوان محاسبات را در قانون اساسي ناديده مي‌گيرد، سخن از پاسداشت اصل 59 قانون اساسي(همه‌پرسی)، که در حيطه وظايف قوه مقننه مي باشد، به ميان مي‌‌آورد.
بارِ سوگند رياست جمهوري در پاسداري از نظام و انقلاب و اسلام بر دوش آقاي روحاني سنگيني مي‌كند. او با اين دست فرمان، آن هم در تماشايي‌ترين و حماسي‌ترين حضور مردم در جشن‌هاي 40 سالگي انقلاب نشان دادكه بيراهه مي رود. اصل 59 قانون اساسي دردي از ناكارآمدي او در پاسخ به مطالبات حقيقي مردم دوا نمي‌كند.

فرزند کروبی: اصلاح‌طلبان به سوءمدیریت اقتصادی دولت اعتراض کنند
فرزند مهدی کروبی می‌گوید دولت همچنان گرفتار حرف زدن است و ناکامی اقتصادی آن موجب چالش برای کشور شده است.
به گزارش سحام‌نیوز، محمدتقی کروبی تصریح کرد: در پنجمین سال ریاست روحانی، جامعه هنوز گرفتار «گفتاردرمانی» رئیس‌جمهوری است که خوب سخن می‌گوید.
وی می‌افزاید: سیاست‌های شکست خورده تیم اقتصادی دولت، تمامیت این سرزمین را در آستانه بحرانی عمیق قرار داده است. وعده روحانی درقبال کنترل بی‌سابقه کاهش سرمایه ملی ایرانیان یک روز هم عملی نمی‌گردد و نشان از واقعیت تلخی درون این دولت دارد.
وی تاکید کرد: ایراد از حامیان کوری است که حاضر به دیدن واقعیت‌ها در زمان مناسب نیستند و راه پرسشگری را مسدود می‌کنند.
فرزند کروبی خاطرنشان کرد: سکوت معنادار چهره‌های برجسته جریان اصلاحات و فراکسیون امید درقبال آشفتگی دولت در ناامیدی مردم نسبت به آینده نقش بزرگی ایفا می‌کند.