kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰

نرخ ارز رو به صعود دولت سرگرم حاشیه‌سازی!(خبر ویژه)



در حالی که رئیس جمهور مشغول حاشیه‌سازی‌های سیاسی است، قیمت ارز همچنان روند صعودی را طی می‌کند.
همین چند وقت پیش بود که سخنگوی دولت گفت روحانی از افزایش نرخ ارز مکدر شده و پس از او روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مجری میتینگ‌های تبلیغاتی خود (رشیدپور) اطمینان داد که مردم نگران افزایش قیمت ارز نباشند.
اما دیروز دلار مجدداً 4800 تومان را رد کرد و حتی برای ساعاتی به قیمت 4850 تومان هم رسید. به گزارش خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا، وضعیت بازار ارز در میدان فردوسی به نحوی شده که صرافان مانند دلالان عمل می‌کنند و بر اساس این گزارش، دیروز نمایندگان پتروشیمی هیچ دلاری عرضه نکردند و نمایندگان بانک نیز میزان عرضه را کاهش دادند که این امر باعث شد تا قیمت دلار روند صعودی داشته باشد. با وجود بارش باران و نزدیک شدن به پایان وقت کاری صرافی‌ها، همچنان صف‌هایی کوچک در مقابل صرافی‌های عرضه کننده دلار بانکی با قیمت  ۴ هزار و ۷۸۸ تومان مشاهده می‌شود.
یکی از دلالان بازار آزاد ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره افزایش قیمت دلار در روز جاری گفت: دلیل افزایش قیمت دلار عدم تعیین سیاست‌های بانک مرکزی برای دلار به صورت صحیح و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و ساعتی برای کنترل بازار بوده است.
در همین حال روزنامه آفتاب یزد نوشت: با نگاهی دقیق‌تر و با توجه به رخدادهای اخیر و اظهارنظرهای رئیس‌جمهوری کشورمان و رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه مشکل ارزی در کشور وجود ندارد، این ابهام ایجاد می‌شود که چرا نرخ دلار به نرخ قبلی آن یعنی حدود ۳۴۰۰ تومان باز نمی‌گردد؟! اگر ما در حال حاضر با مشکلی در اندوخته ارزی مواجه نیستیم، چرا بانک مرکزی تزریق دلار به بازار را با هدف کاهش قیمت آن صورت نمی‌دهد؟ مگر نه این است که دولت به دنبال کاهش تورم است و افزایش قیمت دلار منجر به افزایش تورم خواهد شد، پس چرا دولت باید به این افزایش قیمت تن دهد و به ثبات آن روی قیمتی بالاتر رضایت داشته باشد؟ از همه مهم‌تر اینکه اگر نظارت بر بازار ارز و کنترل نوسانات قیمت ارز به درستی صورت می‌گرفت، آیا شاهد بحران اخیر در این بازار و افزایش قیمت آن بودیم؟
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد شدید به ضعف نظارتی بانک مرکزی در حوزه بازار ارز می‌گوید: «افزایش قیمت ارز در بازار با وجود افزایش درآمدهای ارزی کشور منطقی نیست و ضعف نظارتی بانک مرکزی در این حوزه کاملا مشهود است. در حوزه مرتبط با بازار ارز در تمام کشورها و در ایران هم بانک مرکزی مهم‌ترین رکن اثرگذار و مدیریت کننده در این بازه است و بر همین رویکرد باید انتظار داشته باشیم که آن چیزی که باعث عدم ایجاد تعادل در بازار ارز می‌شود را با اتخاذ تصمیمات مناسب مدیریت کنیم.»
آفتاب یزد افزود: از سوی دیگر این گمانه‌زنی در ذهن ایجاد می‌شود که تن دادن به افزایش قیمت ارز توسط دولت عامدانه صورت گرفته است؛ چرا که راهکارهای جایگزینی وجود دارند که می‌توان با اجرای آنها از این امر اجتناب کرد. اما اگر اینگونه باشد، آیا این اجحاف در حق مردم نیست؟! مردمی که همه مایحتاج روزانه و کالاهای اساسی زندگیشان وابسته به قیمت ارز است و بیشترین خسارت را از این مسئله می‌بینند.