kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

رئیس‌جمهور مستبد خوب نیست ولی باید بتواند مجلس را منحل کند!


سرویس سیاسی‌–
روزنامه‌های زنجیره‌ای در شماره‌های دیروز خود به اظهارات قابل تامل رئیس‌جمهور در راهپیمایی 22 بهمن پرداخته و با تمرکز بر روی رفراندوم خواستند این گونه القا کنند که با برگزار نشدن رفراندوم قانون اساسی نقض شده است ، در این رابطه روزنامه دولتی ایران در یادداشتی با فاقد اختیارات خواندن رئیس‌جمهور به صراحت خواستار اعطای اختیار انحلال مجلس به او شد!
روزنامه ایران در یادداشت خود آورده است : مسئله دیگری که اختصاصاً برای کشور ما وجود دارد، این است که قانون اساسی بحث همه پرسی را ضعیف دیده است. این امر نیز به نوبه خود ناشی از این امر است که در تدوین قانون اساسی تلاش شده رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس‌قوه مجریه از استبداد دور باشد. اما در توجه به این رویکرد، به این مسئله توجه نشده است که هرچند رئیس‌جمهوری مستبد خوب نیست، اما رئیس‌جمهوری می‌بایست اختیارات کافی برای اجرای سیاست‌های دولت خود را که برای آن از مردم رأی گرفته است در اختیار داشته باشد.
در ادامه این یادداشت آمده است : به دلیل پیش‌بینی نشدن این سازوکارها در قانون اساسی، می‌بینیم که رئیس‌جمهوری در بسیاری از موارد به بن بست می‌خورد. به عنوان مثال، رئیس‌جمهوری هیچ‌گاه نمی‌تواند مجلس را منحل کند، درحالی که در مواردی رئیس‌جمهوری مستقر با مجلسی رو‌به‌رو می‌شود که عملاً اپوزیسیون دولت او محسوب شده و این مجلس دست دولت را برای انجام اقدامات وعده داده شده به مردم می‌بندد.
روزنامه‌های حامی دولت همواره کوشیده‌اند عدم توانایی مسئولین دولتی در انجام وظایف مصرح در قانون را به اختیار نداشتن آنان مرتبط بدانند و این در حالی است که قانون اساسی اختیارات گسترده‌ای را به دولت و شخص رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌قوه مجریه داده است، رئیس‌جمهور با اتکا به این اختیارات بایستی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کند.
از سوی دیگر مدعیان اصلاحات که همواره از استبداد ستیزی خود سخن گفته‌اند این روزها به صراحت استبداد و دیکتاتوری را تجویز می‌کنند و می‌گویند رئیس‌جمهور بایستی اختیار انحلال مجلس غیر همسو را داشته باشد، مجلس به عنوان نهاد نظارتی بر قوه مجریه که می‌تواند از ابزار سؤال و استیضاح برای کنترل دولت استفاده کند در چنین شرایطی به یک نهاد بی‌اثر و خنثی تبدیل می‌شود که بود و نبود آن یکسان است چرا که دولت و رئیس‌جمهور می‌تواند هر لحظه‌ای که خواست مجلس را منحل و مقابل آن بایستد!
پیش از این نیز برخی مدعیان اصلاحات در ماه‌های پایانی دولت سازندگی علیرغم تصریح قانون اساسی به دنبال مادام‌العمرسازی رئیس‌جمهور وقت بوده‌اند و در چنین شرایطی استناد آنان به قانون اساسی عجیب و خنده‌دار به نظر می‌رسد.

حمله به توان دفاعی کشور به نیابت از رژیم صهیونیستی!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی با هجمه به توان موشکی کشورمان این توان را به دلیل اینکه تهدیدی برای برخی کشورها است موجب نگرانی ابرقدرت‌ها خواند!
در بخشی از این یادداشت آمده است : « مسئله‌ای که اروپا را در کنار آمریکا قرار می‌دهد، توسعه صنعت موشکی ایران است. اروپا از توسعه موشکی پاکستان، هند، اسرائیل، عربستان، ترکیه، امارات و مصر احساس نگرانی نمی‌کند. چرا در مورد ایران که برد موشکی‌اش از همه کشورهای فوق کمتر است، اعلام احساس خطر می‌شود؟ راز این امر در دو دلیل نهفته است: اول، هیچ‌کدام از کشورهای منطقه درباره برد موشکی خود تبلیغ نمی‌کنند، درحالی‌که بی‌سرو‌صدا به توسعه آن مشغول‌اند. دوم، هیچ‌کدام از این کشورها اقدام به تهدید هیچ کشوری با موشک‌های خود نمی‌کنند.»
در ادامه این یادداشت می‌خوانیم‌: «‌احساس ناامنی اروپا در خدمت مطامع سیاسی آمریکا قرار می‌گیرد. بنابراین موضوعی که اروپا انگیزه ورود به آن را دارد و تلاش خواهد کرد محدودیت‌هایی به وجود آورد، همین حوزه توسعه موشکی است. بدون هرگونه مجامله‌ای باید گفت اگر ایران دنبال راه‌حلی است که اروپا را به خود نزدیک کند، باید ابتدا در صدد رفع دو عامل فوق برآید تا درجه احساس ناامنی اروپا از توسعه موشکی ایران را به مقدار زیادی کاهش دهد. سپس ایران با اروپا گفت‌وگویی شروع کند که در آن علت منطقی توسعه موشکی ایران مطرح شود.»
شرم آور بودن این یادداشت اجازه هیچ‌گونه نقدی به آن را نمی‌دهد ، از هر جهتی که بخواهیم به موضوع نگاه کنیم حرفی برای گفتن آن هم برای کسانی که خود را به نفهمیدن زده‌اند وجود ندارد ، نویسنده بدون آنکه نامی از کشورهایی که مورد تهدید موشکی ایران قرار گرفته‌اند ببرد تلویحا رژیم‌اشغالگر قدس را در نظر دارد، رژیمی که از بدو پیدایش خود کشورهای اسلامی منطقه را مورد تهدید قرار داده و موجودیت آنان را زیر سؤال برده است ، اگر ما سخن از دفاع مشروع از خود می‌گوئیم و تاکید می‌کنیم در صورت هر گونه تهاجمی تلاویو و حیفا با خاک یکسان خواهند شد رژیم صهیونیستی در طول چهل سال گذشته از هیچ جنایتی علیه کشورمان دریغ نکرده است.
نویسنده پاسخ نمی‌دهد که توان موشکی ایران تهدیدی علیه کدام کشور مستقل منطقه است، آیا او اسرائیل را نیز جزو کشورهای مشروع می‌داند و می‌پندارد و به نیابت از این رژیم نامشروع به دنبال برچیده شدن توان دفاعی ایران است؟!

شلوغ نکنید ، انقلابی و ارزشی بودن
دلیل جدایی شما از سینما است!
روزنامه زنجیره‌ای بهار در یادداشتی به سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر پرداخته و نوشت : چرا شلوغ می‌کنید!
نویسنده با‌اشاره به فیلم‌هایی چون «‌محمد رسول‌الله (ص)‌» ساخته مجید مجیدی‌، «‌چ‌» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلم‌های مرحوم فرج‌الله سلحشور نوشته است که این کارگردان‌ها به بهانه اینکه موضوع فیلم آنها ارزشی و مقدس است اجازه هیچ‌گونه نقدی را نداده‌اند!
نویسنده «‌انقلابی‌» و «‌ارزشی‌» بودن حاتمی‌کیا و برخی کارگردان‌ها را دلیل جدایی آنان از جامعه سینمایی دانسته و نوشته است : از پیامبران و شهدا سخن گفتن تا زمانی که به سینما تبدیل نشود نه تنها شایسته احترام نیست بلکه به دلیل آنکه به ضد خود تبدیل می‌شود و می‌تواند اثرات منفی ماندگاری داشته باشد».
نویسنده به صراحت خود را به «‌نفهمیدن‌» زده است ، او می‌داند که دلیل اعتراض حاتمی‌کیا چه بود ، در سال‌های متمادی گذشته همواره جریان غالب روشنفکر‌نمای دیکتاتور و استبداد‌زده هر گونه صدای مخالفی را که توانسته به حریم آنان نزدیک شده و سخنی بگوید را به سخره گرفته و هو کرده است ، هر گونه سخن گفتن از امر قدسی به نام خدا و پیامبر در گفتمان «‌دیکتاتورهای روشنفکر نما‌» ممنوع است ، اگر هم می‌خواهید در‌باره پیامبر اکرم (ص) فیلم بسازید باید این فیلم شما «‌سینمایی‌» و منطبق بر گفتمان غالبی باشد که به هیچ‌گونه امر قدسی به نام دین و خدا قائل نیست.
از منظر روشنفکرهایی که بر خلاف ادعای لیبرال مسلک بودن خود به شدت دیکتاتور و مستبد هستند فیلم‌هایی ارزش نگاه کردن را دارند که اگر در موضوع دین ساخته شده‌اند به نقد، رد و ابطال انبیا بپردازند مانند فیلم‌هایی که درباره پیامبر بزرگ آسمانی حضرت موسی (ع) در آمریکا ساخته شده بود.
روی سخن حاتمی‌کیا این نبوده که فیلم مرا نقد نکنید که نقد اجازه هر انسانی است به مقتضای آنکه می‌اندیشد و فکر می‌کند ، سخن او این بود که به دلیل اعتقاد داشتن به یک گفتمان او را وابسته بخوانی و فیلمی را ندیده آن را از گردونه حذف‌نمایی ، وابسته بودن آن هم به ارزش‌هایی که پای آن خون صدها هزار شهید ریخته شده است نه تنها ایرادی ندارد که افتخار نیز هست و این برای دیکتاتور‌های روشنفکر‌نما عجیب و بعید به نظر می‌رسد.

وضعیت معیشتی فاجعه و عملکرد دولت مطلوب نیست
شیخ قدرت‌ا... علیخانی نماینده ادوار مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه زنجیره‌ای آرمان با اذعان به این واقعیت که وضعیت معیشتی مردم فاجعه است اظهار داشت برخی مسئولین دولتی با مردم رو راست نبوده و عملکرد دولت مطلوب نیست.
در بخشی از این گفت‌و‌گو آمده است‌: «‌در شرایط کنونی کشور با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه است کشور ما دارای جمعیت جوانی است و به همین دلیل ما باید دغدغه‌های جوانان را در زمینه‌های مختلف جدی تلقی کنیم. بنده مرتب با مردم در ارتباط و از نزدیک با مشکلات آنها آشنا هستم. وضعیت فقر موجود در جامعه بسيار نگران‌كننده است و در نوع خود یک فاجعه است. در شرایط کنونی مراکز رسمی آمارهایی درباره فقر در جامعه ارائه می‌کنند که به نظر مي رسد با واقعیات همخوانی ندارد و وضعیت فقر بسیار جدی‌تر و گسترده‌تر از این آمارهاست.»
قدرت الله علیخانی در ادامه عملکرد دولت را منفی ارزیابی کرده و گفت‌: «‌به نظر من آقای روحانی هنوز موفق نشده پاسخ مناسب و متناسب با اين آرا را به جامعه بدهد...24 میلیون، رأی قابل توجهی است. آقای روحانی مي‌توانست و مي‌تواند با اين پشتوانه قوي از جامعه و پايگاه اجتماعي خود براي حل مشكلاتي كه كشور و دولت با آن مواجه است، كمك بگيرد. اما متاسفانه نه تنها اين اتفاق نيفتاده، بلكه برخي مديران ارشد دولت با مردم
رو راست نبوده‌اند و برخي هم فاقد انگيزه لازم براي پيگيري جدي امور هستند.»

افزایش قیمت دلار حاصل سیاست‌های غلط دولت
روزنامه اعتماد در یادداشتی به افزایش قیمت دلار پرداخته و نوشت‌: «‌افزايش قيمت دلار در ايران، آن هم در شرايطي كه نرخ برابري اين ارز در مقابل واحدهاي پولي ديگر در حال تضعيف است، قبل از هر چيز يك پيام را به اقتصاد ايران مي‌دهد؛ ريال در حال تضعيف شدن است. اين امر طبعا ناشي از مجموعه سياستگذاري‌هاي نادرست است كه همچنان در اقتصاد كشور ادامه دارد و پيامي كه به سرمايه‌گذار مي‌دهد اين است:
دست نگه‌دار!»
در ادامه این یادداشت آمده است‌: «‌در شرايطي كه بازارهاي جهاني شاهد كاهش ارزش دلار امريكا در مقابل ارزهاي معتبر ديگر است، ارزش اين واحد پولي در مقابل ريال ايران تقويت مي‌شود. اين امر هنگامي كه مورد واكاوي بيشتر قرار مي‌گيرد مي‌توان مشاهده كرد كه ارزش ريال در مقابل تمام ارزهاي معتبر ديگر نيز در حال تضعيف شدن است؛ درنتيجه اتفاقي كه در حال رخ دادن است، يك پيام دارد، واحد پول ملي ايران در مقابل تمام ارزهاي ديگر ارزان‌تر شده است.»
در ادامه این گزارش آمده است‌: «‌كنترل دستوري قيمت دلار آن هم در شرايطي كه اقتصاد كشور تورم را تجربه مي‌كند نهايتا به انباشت قيمتي و پس از آن سرريز شدن منجر مي‌شود. اتفاقي كه در آغاز دهه ٩٠ يك بار افتاد و اگر باز هم در دهه‌هاي گذشته تمركز شود، تكرار اين روند قابل مشاهده شدن است.»
گفتنی است رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوهای متعدد خود با مردم و خبرنگاران از کنترل قیمت ارز سخن گفته و سال‌ها نیز از کنترل تورم سخن گفته و همچنین می‌گوید ولی واقعیت‌های جامعه چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد و روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز بدان معترف بوده و در گزارش‌هایی بدان پرداخته‌اند.