kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹

بایدهای هشت‌گانه رئیس‌جمهور در جمع استانداران

رئیس‌جمهور در جلسه مشترک استانداران و وزرا از 8 «باید» در حوزه‌های مختلف گفت.



حجت‌الاسلام روحانی‌رئیس‌جمهور کشورمان دیروز سه‌شنبه در نشست مشترک استانداران، وزرا، روسای سازمان‌های اقتصادی و مدیران موسسات مالی و اعتباری با قدردانی از حضور مردم وفادار و زمان‌شناس در راهپیمایی با عظمت 22 بهمن، همگان را به تلاش برای تقویت امید در کشور فرا خواند و اظهارداشت: ملت جلو است، اما دستگاههای تبلیغاتی ما از ارزیابی‌های جهانی نیز عقب هستند و بذر یاس می‌پاشند.
روحانی افزود: به نظر من همین امروز هم از ملت ما سؤال کنیم که شما استقلال می‌خواهید؟ می‌خواهید خودتان تصمیم‌گیر باشید یا بیگانگان؟ مثل قبل انقلاب در امور کشور مداخله کنند؟ باز هم 98/2 درصد خواهند گفت ما استقلال می‌خواهیم و این آمار تغییر نمی‌کند.
وی ادامه داد: مردم به دنبال آزادی بودند، امروز هم اگر از مردم سؤال کنیم که شما آزادی می‌خواهید یا اختناق؟ آزادی می‌خواهید یا استبداد؟ حاکمیت ملی می‌خواهید یا فرد؟ باز هم مردم جوابشان همان است؛ همان بیش از 98 درصدی که آن روز به جمهوری اسلامی رای دادند امروز هم رای می‌دهند.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: حضور مردم در صحنه‌های مختلف همیشه مغتنم است و در شرایط فعلی حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن در همه استان‌ها، شهرها، بخش‌ها و حتی روستاها بسیار باعظمت بود و نشان داد که مردم مصمم هستند، مسیری که حدود 40 سال پیش شروع کردند را ادامه دهند.
رئیس‌جمهور گفت: ممکن است مردم در شیوه و نحوه اجرا و برنامه‌ها به اداره امور، انتقاداتی داشته باشند، اما خواهان احترام به فرهنگ ملی و دینی‌شان هستند و هیچ‌کس نمی‌خواهد فساد در جامعه باشد و همه به دنبال مبارزه با فساد هستند و انقلاب اسلامی برای استقلال، آزادی، فرهنگ اسلام و فرهنگ ملی و برای جمهوریت و اسلامیت بود و معتقدند که این مسیر قابل بازگشت نیست و ملت ایران آرمان‌ها و مسیری را که انتخاب کرد، با قدرت ادامه خواهد داد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تا زمانی که وحدت و انسجام در جامعه وجود دارد، انقلاب اسلامی نیز پایدار خواهد ماند، گفت: هیچ قدرت خارجی و هیچ گروه و گروهکی تا زمانی که ملت ایران منسجم هستند، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و انقلاب پایدار خواهد ماند.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از امروز تا پایان سال 97، سهم بیمه کارفرمایی برای هر کارگاهی که در چارچوب طرح تکاپو نیروی کار جذب کند، برعهده دولت خواهد بود.رئیس‌جمهور همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارت‌آموزی برای تمام تحصیل‌کرده‌ها و تعیین مشوق‌هایی برای‌اشتغال به کار آنان، فرا خواند.
باید دستگاه‌ها قول بدهند
برای سال آینده ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کنند
روحانی فناوری اطلاعات، فضای مجازی، سرعت بالای اینترنت را از ضرورت‌های اقتصاد و ‌اشتغال دانست و گفت: اقتصاد آینده به سمت اقتصاد دیجیتالی حرکت می‌کند و ‌اشتغال در این حوزه، تحولی در معادلات آینده اقتصادی در عرصه جهانی ایجاد خواهد کرد. رئیس‌جمهور همه مسئولین اجرایی و استانی را به تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه فضای مجازی و فناوری اطلاعات، توصیه کرد و گفت: در دولت یازدهم حدود 20 هزار میلیارد تومان در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هزینه شد تا مردم راحت‌تر زندگی کنند و به دنبال نسل سوم و چهارم موبایل هستیم تا شغل موبایل محور ایجاد شود و در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد 100 هزار شغل برای سال 97، پیش‌بینی شده است.
روحانی در ادامه به برنامه دولت برای اصلاح بافت‌های فرسوده‌اشاره کرد و گفت: دولت زمین‌های فراوانی در سراسر کشور دارد و طبق قانون تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، زمین‌هایی که در اختیار دارند را برای ساخت مسکن و بازآفرینی بافت‌های فرسوده به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند و به دنبال نسل سوم و چهارم موبایل هستیم تا شغل موبایل محور ایجاد شود و در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد 100 هزار شغل برای سال 97، پیش‌بینی شده است.
باید زمین‌های دولتی به مردم واگذار شود
 رئیس‌جمهور با بیان اینکه مهم‌ترین اصل دولت در بخش مسکن، حفظ سلامتی و زندگی مردم است، گفت: به هر ساکن بافت فرسوده، مسکنی با 20 درصد زیر بنای بیشتر تحویل می‌شود. طرح بازآفرینی شهری برنامه اساسی دولت برای مسکن خانه ‌اولیها، صیانت از جان و سلامت مردم و نوسازی محلات کهنه و فرسوده است.
روحانی در ادامه با‌اشاره به اقدامات دولت برای کاهش مصرف آب و توسعه سامانه آبیاری‌های نوین، گفت: تا پایان امسال، 140 هزار هکتار و در سال آینده نیز 250 هزار هکتار، زیر سامانه نوین آبیاری قرار خواهد گرفت و حفظ منابع آبی، صیانت از محیط‌زیست و سلامت مردم از اولویت‌های اصلی، دولت است. وزارت نیرو نیز علاوه‌ بر آب‌رسانی مسئول حفظ حق‌آبه‌ها و تالاب‌ها نیز محسوب می‌شود.
باید شرایط برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
روحانی تسهیل در موضوع سرمایه‌گذاری را مورد تأکید قرار داد و گفت: در ایران جاذبه‌ها و امکانات فراوانی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما لازم است که مقررات دست و پا گیر حذف شود و شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذار به راحتی و در کمترین زمان بتواند مجوزهای لازم را برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی به دست بیاورد.
باید برای مقابله با ریزگردها، تحول بزرگ ایجاد شود
رئیس‌جمهور با‌اشاره به اقدامات دولت در مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، گفت: باید در زمینه مقابله با ریزگردها، تحول بزرگی ایجاد شود و در سال آینده بیش از 12 هزار هکتاری که امسال مالش پاشی شده، مالش پاشی صورت بگیرد و مصمم هستیم در شهرهای بزرگ نیز آلوده‌کننده‌های هوا را کاهش داده و به تدریج حذف کنیم و برای این کار نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور در ادامه لزوم مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید همه دانش‌آموزان و دانشجویان در پایان مقطع تحصیلی خود حداقل یک مهارت تخصصی داشته باشند.
باید جوانان هر چه سریع‌تر
به عرصه مدیریت وارد شوند
 روحانی با بیان اینکه دولت برای تفویض اختیار به استانداران آمادگی دارد، همه مسئولین را به حضور جوانان و زنان در عرصه‌های مدیریتی توصیه کرد و گفت: باید جوانان هر چه سریع‌تر به عرصه مدیریت وارد شوند و فاصله مدیریت با نسل جوان کاهش یابد. زنان کشورمان نیز شایستگی‌های فراوانی دارند و بایستی در سطوح مختلف مدیریتی وارد شوند.
روحانی تصریح کرد: انسجام و وحدت با شعار ایجاد نمی‌شود، بلکه با عمل و رسیدگی به امور، اقشار مختلف مردم است که وحدت ایجاد کرد و جامعه ایران، جامعه محبت، برادری و اخوت است.
باید قبل از آمدن سرما
و زمستان اسکان دائمی کرمانشاه تمام شود
روحانی با‌اشاره به خدمات ارائه شده از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در ارائه خدمت به زلزله‌زدگان دو استان کرمان و کرمانشاه اظهارداشت: به نظر من اقدامات و خدمات بسیار خوبی به زلزله‌زدگان در امدادرسانی، اسکان موقت و شروع اسکان دائم ارائه شده است که جا دارد از همه تقدیر و تشکر کرد و اگر کمبود و ضعفی وجود دارد درصدد برطرف کردن آن برآئیم.
رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: باید تا سال آینده قبل از اینکه به زمستان برسیم همه کارها و اقدامات در کرمان و کرمانشاه به پایان رسیده باشد. دولت هر کاری در این زمینه لازم باشد انجام می‌دهد.
باید سختگیری را کنار بگذاریم
وی با بیان اینکه در سال آینده چند مسئله مهم پیش رو داریم، گفت: سال آینده چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است. از همه استانداران خواهش می‌کنم تمام تلاش خود را به کار بگیرند و بگذاریم سال آینده سال نشاط، امید و شادمانی مردم ایران باشد. سختگیری‌ها را کنار بگذاریم. اولاً در زندگی خصوصی مردم دخالت نکنیم و آنچه امام گفته است اجرا کنیم.
باید بار مسئولیت را
روی دوش خود حس کنیم
روحانی تاکید کرد: باید بار مسئولیت را روی دوش خود احساس کنیم؛ البته رئیس‌جمهور وظایف خاصی نسبت به قانون اساسی دارد که فرد دیگری این مسئولیت سنگین را ندارد.
روحانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور مسئول اصلی اجرای قانون اساسی در کشور است، اظهار داشت: البته در این راه همه استانداران، وزرا، ارکان نظام و روسای قوا باید رئیس‌جمهور را یاری کنند.