kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸

اعتراض سازندگان یک انیمیشن و مستند به داوری جشنواره فجر(اخبار ادبی و هنری)


 
 
بی توجهی به انیمیشن و مستند در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر اعتراض سازندگان این آثار را برانگیخت. همچنین شنیده شده که عوامل فیلم «لاتاری» نیز به‌خاطر بایکوت این فیلم از سوی داوران، قصد شکایت از دبیرخانه جشنواره به دیوان عدالت اداری را دارند.
گروه «هنر پویا» تولید‌کننده انیمیشن سینمایی «فيلشاه» در بیانیه‌ای نوشته است: نتايج داوری‌های سی و ششمين جشنواره فيلم فجر اعلام شد و نکته عجيب ماجرا آنجاست که، دو تن از داوران محترم جشنواره، در برنامه تلويزيوني «هفت» اعلام کردند که داوران اصلا «فيلشاه» را داوری نکرده‌اند! اين بی‌توجهی به تنها انيميشن سينمايی حاضر در جشنواره در حالی صورت می‌گيرد که در اعلام رسمی دبير جشنواره از «فيلشاه» به عنوان فيلمی که برای کسب همه سيمرغ‌ها مورد داوری قرار می‌گيرد، ياد شد و اين يکی از عجيب‌ترين اتفاقات تاريخ سی‌وشش ساله جشنواره فيلم فجر است که فيلمی به بخش مسابقه سودای سيمرغ راه می‌يابد ولی داوران فيلم را داوری نمی‌کنند! برخورد دبيرخانه جشنواره هم روند جالبی دارد، ابتدا تماس و اصرار مسئولين دبيرخانه برای حضور «فيلشاه» به عنوان يک اثر با کيفيت در جشنواره، سپس بی‌مهری و حذف آن از برخی سينماهای مهم و در نهايت داوری نشدن فيلم و عدم توجه به درخواست داوران برای تجليل از «فيلشاه!» اين رفتارهای ضدونقيض مسئولان جشنواره در حالی است که بسياری از منتقدان سينمايی، اهالی رسانه و مردم، از «فيلشاه» به عنوان اثری ارزشمند و پيشرو ياد می‌کنند.
مرتضی شعبانی تهیه‌کننده و رضا فرهمند کارگردان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» هم در نامه‌ای به مدیریت جشنواره فیلم فجر نوشت: سوءاستفاده از نجابت سینمای مستند هرگز قابل تحمل نبوده و از این روی این نامه در اعتراض به آنچه در سی و ششمین جشنوارۀ فیلم فجر به دبیری حضرتعالی رخ داد نوشته شده است. جناب آقای داروغه‌زاده، لازم است یادآوری کنم که تصمیم ورود فیلم‌های مستند و رقابت آنها در بخش سودای سیمرغ بسیاری از مستندسازان را امیدوار کرد که شاید زحمات آنان این‌گونه دیده شود. و لابد جنابعالی به عنوان دبیرجشنواره از این تصمیم و دلایل آن مطلع بوده‎اید. اما آن‌چه داوران محترم در برنامۀ هفت و روی آنتن زندۀ شبکۀ سوم سیما بیان کردند یکی از تلخ‌ترین لحظات سینمای مستند بود. آن‌جا که داوران به صراحت اعلام کردند دو فیلم مستند راه یافته به بخش سودای سیمرغ را اصلا داوری نکرده‌اند! جناب آقای دبیر آیا سینمای مستند این کشور آن‌قدر یتیم گردیده که حتی هیئت داوران، ورود به داوری آن نداشته و تأسف‌آورتر آن‌که در همان برنامه پیشنهاد می‌‌دهند که خوب است از دو فیلم مستند حاضر در جشنواره تقدیر به‌عمل آید! آیا این جزئی از سیاست جشنواره بوده است؟ از شما به عنوان دبیر جشنواره خواهان بیان شفاف دلیل این موضوع هستیم.