kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰

حاشیه‌پردازی دوباره وزیر راه به جای پرداختن به حوزه مسئولیتی

وزیر راه به جای پرداختن به وظایف ذاتی خود‏ باز هم به موضوعات حاشیه‌ای پرداخت و به دستگاههای دیگر حمله کرد.


  گروه اقتصادی-

چهار سال است که عباس آخوندی هر از گاهی به موضوعاتی می‌پردازد که ارتباط چندانی با حوزه مسئولیت اجرایی او ندارد و متأسفانه گویا به این موضوع عادت کرده است. یکی از مباحث مورد علاقه آخوندی، نظام اقتصاد بازار است و هر از چندی خود را در کسوت نظریه‌پرداز این حوزه می‌بیند و به جای پرداختن به وظایف اجرایی متعدد یک وزیر، به مقاله‌نویسی در روزنامه‌ها مشغول می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی دیروز هم در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی با این ادعا که در دو سال اول دولت دهم 99 میلیارد دلار انباشت صنعتی ایران در قالب خصوصی‌سازی واگذار شد، اظهار کرد:‌ هم در حوزه دولتی و هم‌ خصوصی مقالات متعددی داشته‌ایم و یکی از مدافعان سرسخت خصوصی‌سازی در ایران هستیم اما آیا می‌شود از این پریشانی معنا هم دفاع کرد. در حوزه خصوصی‌سازی یک پریشانی مطلق بود.
وزیر راه و شهرسازی با حمله به خصوصی‌سازی، تعزیرات و محیط زیست، اظهار کرد:‌ در کشوری که قیمت‌گذاری می‌شود، سازمان محیط زیست، تعزیرات حکومتی و داغ و درفش برای قیمت‌گذاری داریم و هیچ یک از اصول بازرگانی رعایت نمی‌شود صحبت از خصوصی‌سازی جای تامل دارد.
البته این قبیل اظهارات آخوندی مسبوق به سابقه است، چنانکه وزیر راه روحانی، پیشتر هم با نقد موضوعاتی همچون سوسیالیسم، به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بابت کنترل قیمت‌گذاری حمله کرده بود.حضور در مراسم اهداء جوایز در مراسم اختتامیه جشنواره ۳۳ فیلم فجر، حضور در تالار فردوسی برای تماشای اپرای عروسکی، حضور در بزرگداشت سیدجواد طباطبایی، بازدید از آثار جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی و... از جمله کارهای عباس آخوندی در سالیان اخیر بوده که ارتباط چندانی با حوزه مسئولیتی وی نداشته است.
بررسی عملکرد وزیر راه و شهرسازی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد عباس آخوندی علیرغم کارنامه ضعیف در حوزه مسئولیتی خود، به امور هنری و فعالیتهای غیر مرتبط می‌پردازد و بارها به واسطه اظهارنظرهای عجیب و بعضا جنجالی خود، سوژه رسانه‌ها شده است.
آخوندی در حالی که تمایل واضح و آشکاری به اظهار نظر در کسوت یک نظریه‌پرداز دارد که بسیاری از امور مرتبط با حوزه مسئولیتی او در وزارت راه و شهرسازی دچار ضعف مدیریتی و اجرایی است.
به عنوان نمونه، حدود سه سال پیش در جریان بازدید آخوندی از فرودگاه مهرآباد، دبیر انجمن «کمیته مطالبه حق مسکن مردم» از وزیر درباره نظر او درباره مسکن مهر پرسید که آخوندی در یک جمله گفت به نظرم طرح مزخرفی است.وزیر راه و شهرسازی روحانی که مسکن مهر را مزخرف می‌دانست و تحویل واحدهای باقیمانده را هم به دلایل مختلف عقب انداخت، وعده مسکن اجتماعی را به عنوان جایگزین مطرح نمود اما با گذشت چهار و نیم سال، مردم هنوز منتظرند نتیجه این وعده‌ها را ببینند.
یک مورد دیگر از کارنامه اجرایی عباس آخوندی، زلزله اخیر غرب کشور بود. او در بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، آب پاکی را بر دستان آسیب‌دیدگان از زلزله ریخت و گفت که وزارتخانه متبوع او قیّم بازسازی خانه‌های مردم نیست!
آذرماه سال گذشته نیز در پی سانحه تلخ برخورد دو قطار مشهد-تبریزو سمنان-تبریز، آخوندی در اولین مصاحبه تلویزیونی خود، در خلال توضیحات درباره حادثه و روند امدادرسانی گفت: "همه خانواده‌ها چه آن‌هایی که کشته شده‌اند و چه آن‌هایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد! "اما جدیدترین جلوه مدیریت وزیر راه در زمستان امسال و غافلگیری در برابر بارش برف مشاهده شد. آخوندی در واکنش به مشکلات فراوان مسافران و سرگردانی مردم در فرودگاه امام (ره) پس از برف اخیر، گفت: «عادی شدن پروازها دو تا سه روز زمان می‌برد»!
وزیر راه پس از گذشت یک هفته از ماجرای سرگردانی هزاران مسافر در فرودگاههای امام (ره) و مهرآباد و ضعف شدید مدیریتی در رفع مشکلات مردم،‏ دست به نامه‌نگاری زد و از معاون خود خواست گزارش کامل و ریشه‌ای از وضعیت اضطراری این اتفاق تهیه گردد و با قید «فوریت» دستور داد این گزارش باید «حداکثر ظرف مدت سه ماه» تهیه شود!
نامه‌نگاری وزیر راه در شرایطی آغاز شد که اخبار منتشر شده از داخل سالن‌های این فرودگاهها نشان می‌داد حداقل 2 هزار مسافر، بیش از 48 ساعت در آن شرایطی برفی سرگردان بوده‌اند ولی در عین حال امکانات رفاهی برای مردم در نظر گرفته نشده بود.بهتر است وزیر به جای صادر کردن دستور و گذراندن وقت خود در مراسم‌های هنری و یا نظریه‌پردازی در حوزه‌های غیر ضروری، شخصا در حوزه مدیریتی خود حضور فعال داشته باشد تا دیگر شاهد چنین بحرانهای مدیریتی نباشیم.