kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
استاندار خورستان:

کانون‌های ریزگرد را به جنگل تبدیل می‌کنیم




اهواز- خبرنگار کیهان:
استاندار خوزستان گفت: کانون‌های ریزگرد در استان را به جنگل تبدیل کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.
غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید از روند آبگیری تالاب منصوره در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون حدود 4 هزار هکتار از تالاب منصوره آبگیری شده است و طی روزها و هفته‌های آینده به تدریج سراسر این تالاب مرطوب خواهد شد.
وی در ادامه گفت: در اطراف این کانال کانون‌های ریزگرد هست که این کانال آب امکان آبیاری و تامین آب را برای نهال‌کاری آن مناطق ایجاد می‌کند همچنین طبق برنامه کانال‌های فرعی می‌کشیم که تمام زمین‌هایی که کانون‌های ریزگرد هستند و نهال‌کاری باید شوند نهال‌کاری  کنیم.
استاندار خوزستان بیان داشت: با تداوم کارها در منطقه، کانون‌ها تبدیل به جنگل شده و زمین‌ها را در اختیار مردم منطقه قرار خواهیم داد که در آن اراضی هم دامپروری کنند و هم از اراضی محافظت نمایند.
استاندار خوزستان تصریح  کرد: 47 کیلومتر کانال آبرسانی ایجاد شده که با احتساب کانال‌های فرعی حدود 100 کیلومتر کانال حفر شده و باید کانال‌ها را تا نقاط مختلف از کانون‌های ریزگرد ادامه دهیم.
شریعتی ادامه داد: با این کانال بیش از 100 هزار هکتار زیر کشت نهال خواهد رفت و انشاءالله در سال آینده آب به تالاب شریفی می‌رسد تا این تالاب هم مانند تالاب منصوره در سال‌های اخیر خشک و جزو کانون‌های ریزگرد بوده احیا کنیم.
با آبگیری تالاب  منصوره 14 هزار هکتار از 42 هزار هکتار کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد مهار می‌شود.
با اجرای این کانال آبرسانی، علاوه بر آبگیری تالاب منصوره آب مورد نیاز طرح‌های نهال‌کاری در کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز تامین شد.