kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶

حضور «تماشایی»دانشگاهیان در جشن انقلاب



   راهپیمایی 22 بهمن امسال با حضور گسترده جامعه دانشگاهی و دانشجویان همراه بود. در همین رابطه دانشگاه‌های تهران، شریف، امیرکبیر، امام صادق علیه‌السلام، امام حسین علیه‌السلام، دانشگاه آزاد اسلامی و... اقدام به برپایی غرفه‌های متعدد و برگزاری برنامه متنوع نمودند.

   مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه در سی‌و‌نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مانند هر سال با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه دانشجویان، تماشایی شد. تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی برای هرچه با‌شکوه‌تر برگزار شدن این روز، غرفه‌هایی در مسیر راهپیمایی برپا کردند و برنامه‌های متنوعی برای راهپیمایان در نظر گرفتند.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، روبه‌روی درب اصلی دانشگاه تهران غرفه خود را برپا کردند. جمع‌آوری مطالبات مردم، توزیع نشریه خبرنامه دانشجویی متعلق به این اتحادیه و ارائه گزارش عملکرد اتحادیه از جمله اقدامات این تشکل دانشجویی است. همچنین تعدادی از دانشجویان عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت شعارنوشته‌هایی حاوی مطالبات مردمی را به نمایش گذاشتند.
 در غرفه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نهالی به صورت نمادین که یادآور نهال انقلاب است، توزیع ‌شد. توزیع نشریه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر فعالیت‌های این غرفه است.
دانشگاه آزاد اسلامی با برپایی غرفه‌هایی در طول مسیر راهپیمایی برنامه‌های فرهنگی و خدمت‌رسانی برای راهپیمایان تدارک دیدند.
 از دیگر غرفه‌های حاضر در مراسم غرفه مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات درخصوص برنامه‌های غرفه این دانشگاه در مراسم جشن باشکوه انقلاب اسلامی توضیح داد: واحد علوم و تحقیقات غرفه‌ای را احداث کرده که به ماموریت‌های دانشگاه، ایده پردازی و ارائه راه‌حل‌های عملیاتی برای مسائل و مشکلات جامعه می‌پردازد تا با حضور اساتید و کارشناسان این مسائل را در روزی که برای کشور اهمیت زیادی دارد تداعی کنیم.
وی افزود: ما از بستر راهپیمایی استفاده کردیم تا از حضور شهروندان برای گفت‌وگوی جامعه و دانشگاه که هنوز به طور کامل شکل نگرفته استفاده کنیم. با وجود آنکه هر خانواده‌ای دانشجو دارد و به نوعی درگیر مسئله ارتباط دانشگاه و جامعه می‌باشد باید از این حضور پرشور برای ارائه توانایی‌های دانشگاه استفاده کرد.
نامبرده ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم در غرفه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با همکاری گروه نوآوران شبکه افق و شبکه دو سیما برنامه‌ای را اجرا کنیم که مسائل جامعه را از مشکلات جوانان گرفته تا مسائل اقتصادی و مدیریت بحران در این غرفه مطرح شود و در مسیر راهپیمایی شهروندان نظرات خود را و راه‌حل‌های پیشنهادی خود را به ما ارائه دهند. این بهترین فرصت است که شهروندان از اساتید و دانشجویان و معلمان گرفته تا کارگران و اقشار مختلف جامعه بتوانند نظرات خود را درباره مسائل اصلی جامعه ارائه دهند تا اساتید دانشگاه نظرات آنها را شنیده و برای راه‌حل‌های پیشنهادی ایده‌های مناسب و کاربردی ارائه کنند.
مسئول روابط عمومی این دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: در واقع این کار نمادی از مشارکت اجتماعی و جلب مشارکت اجتماعی برای حل مسائل کشور است. چیزی که نیاز مبرم جامعه است و فرهنگی که باید در دانشگاه و جامعه نهادینه شود تا به اعتماد به نفس بیشتر کشور منجر شود.
از دیگر غرفه‌های فعال دانشجویی در مراسم امسال، غرفه دانشگاه صنعتی شریف بود. مسئول سیاسی بسیج دانشگاه صنعتی شریف درخصوص فعالیت‌های غرفه بسیج دانشگاه توضیح داد: یکی از فعالیت‌هایی که در این غرفه انجام می‌شود دریافت نامه شهروندان به مسئولان کشور می‌باشد. از مردم خواسته شده تا مطالبات به حق خودشان را از دولت، قوه قضائیه، مجلس، فرمانده سپاه، شهرداری و کمیته امداد و صدا و سیما در برگه‌هایی یادداشت کنند و به بسیج دانشگاه بسپارند. در مقابل بسیج دانشجویی متعهد می‌شود تا این نامه‌ها را به مسئولان برساند و مردم می‌توانند از طریق سربرگ‌ها پیگیر فرآیند نامه خود باشند.
وی در ادامه توضیح داد: نمایشگاه دستاورد‌های دانشگاه صنعتی شریف نیز در این غرفه دایر شده و از جمله فعالیت‌هایی که بسیج دانشجویی انجام داده می‌توان به اردو‌های جهادی‌اشاره کرد، اما مهم‌ترین قسمت غرفه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف شنیدن صحبت‌های مردم و در اختیار گذاشتن تریبون به آنها می‌باشد تا بتوانند مطالبات خود را اعلام کنند به همین منظور افرادی که می‌خواهند می‌توانند با دوربین بسیج دانشجویی دانشگاه شریف مصاحبه کنند.
وی در ادامه توضیح داد: نمایشگاه دستاورد‌های دانشگاه صنعتی شریف نیز در این غرفه دایر شده و از جمله فعالیت‌هایی که بسیج دانشجویی انجام داده می‌توان به اردو‌های جهادی‌اشاره کرد، اما مهم‌ترین قسمت غرفه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف شنیدن صحبت‌های مردم و در اختیار گذاشتن تریبون به آنها می‌باشد تا بتوانند مطالبات خود را اعلام کنند به همین منظور افرادی که می‌خواهند می‌توانند با دوربین بسیج دانشجویی دانشگاه شریف مصاحبه کنند.
 از سوی دیگر؛ مسئول غرفه دانشگاه افسری امام حسین علیه‌السلام درخصوص فعالیت‌های غرفه این دانشگاه توضیح داد: در این غرفه کتاب‌های شهید مطهری و کتاب‌های پرفروش دفاع مقدس با تخفیف مناسب به شهروندان ارائه می‌شود. همچنین گروه موسیقی دانشگاه قطعه‌های انقلابی را برای مردم همیشه در صحنه کشور می‌نوازند.
وی تاکید کرد: در غرفه کودک دانشگاه افسری امام حسین علیه‌السلام از کودکان خواسته شده تا نقاشی‌هایی پیرامون راهپیمایی ۲۲ بهمن بکشند تا به آنها جوایزی داده شود. همچنین در غرفه نوجوان دلنوشته‌های انقلابی نوجوانان از آنها دریافت می‌شود و به آنها جوایزی اعطا می‌شود.
نامبرده در پایان خاطرنشان کرد: همچنین اقلام فرهنگی نظیر قاب عکس و بادبادک‌هایی با مضامین انقلابی به افراد حاضر در غرفه داده می‌شود و از بازدیدکنندگان در جشن پیروزی انقلاب پذیرایی می‌کنیم.
غرفه دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نیز از دیگر غرفه‌های دیدنی مراسم 22 بهمن امسال بود. مسئول غرفه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن شهر تهران با تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده در این غرفه گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در این غرفه در زمینه گفتمان سازی و مردمی سازی و ستاد اقتصاد مقاومتی که گفتمان رهبر معظم انقلاب است فعالیت می‌کند.
وی گفت: دانشجویان بسیجی در حضور راهپیمایان به روایتگری اقتصاد مقاومتی و روشنگری در زمینه موضوعات کاربردی مرتبط با اقتصاد مقاومتی مانند مصرف کالا‌های داخلی، نقش زنان و مادران در اقتصاد مقاومتی و تحریم‌های ظالمانه علیه مردم کشورمان می‌پردازند.
به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ نامبرده با ‌اشاره به نقش اردو‌های جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در این غرفه دانشجویان جهادی به معرفی اردو‌های جهادی و نقش آنها در بحث محرومیت زدایی و کمک به محرومین می‌پردازند.
وی با ‌اشاره به اینکه دانشگاه امام‌صادق علیه‌السلام دارای دو گروه جهادی به عنوان عبادالرحمن و شهیداحمد کاظمی است، تصریح کرد: گروه ۴۰ نفره جهادی عبادالرحمن از ۱۶ تا ۲۶ اسفند جهت انجام فعالیت‌های پزشکی، عمرانی، فرهنگی و محرومیت زدایی به مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب استان کرمانشاه اعزام می‌شوند.
وی تصریح کرد: همچنین گروه جهادی شهیداحمد کاظمی طی دو بازه زمانی و از ۱۵ تا ۲۵ اسفند و از ۲۵ اسفند تا ۴ فروردین به جزیره هرمز اعزام می‌شوند.
وی تعداد دانشجویان جهادی اعزامی به جزیره هرمز را حدود ۶۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: در این اردو خدمات دندان پزشکی و پیراپزشکی ارائه و فعالیت‌های عمرانی، آموزشی، محرومیت زدایی و فرهنگی انجام می‌شود.
مسئول غرفه دانشگاه امام صادق با‌اشاره به اینکه دانشجویان جهادی هم زمان با برپایی غرفه در مسیر راهپیمایی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کنند، اظهار کرد: امیدواریم که این غرفه بتواند در جهت معرفی هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی و استفاده از کالا‌های داخلی به مردم کمک کند.
وی با ‌اشاره به اینکه بخش کودک از بخش‌های جانبی غرفه دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است، افزود: در این غرفه اقتصاد مقاومتی به زبان کودکانه در زمینه مصرف لوازم التحریر داخلی و ضرورت صرفه‌جویی مطرح می‌شود.
وی افزود: همچنین در بخش کودک مسابقاتی تدارک دیده شده که در پایان به کودکان جایزه‌هایی از محصولات ایرانی اهدا می‌شود.
در عین حال، تریبون آزاد و طرح مطالبات مردمی در راهپیمایی ۲۲بهمن به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر نیز برگزار شد.