kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
وزیر آموزش و پرورش:

حذف آزمون‌ در پایه هفتم به معنی حذف مدارس تیزهوشان نیست

وزير آموزش وپرورش حذف آزمون از مدارس تیزهوشان رابه معنای حذف این مدارس ندانست و گفت: برگزاري هرگونه آزمون و شبه آن در مدارس غيردولتي ممنوع است.




به گزارش مركز اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش، سيد محمد بطحايي در بيست و دومين جلسه شوراي سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و نظارت مركزي مدارس و مراكز غيردولتي، همكاري و همراهي شوراي سياست گذاري مدارس غيردولتي با مصوبه اخير شوراي عالي آموزش و پرورش را مطلوب دانست و اظهار داشت: اجرايي كردن مصوبه شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش درخصوص حذف آزمون از دوره ابتدايي با مخالفت برخي افراد مواجه شد كه اين امر طبيعي و قابل پيش‌بيني بود، زيرا همواره هرگونه تغيير و تحول با مقاومت بخش‌هايي از بدنه يك مجموعه مواجه خواهد شد.
بطحايي افزود: يك ميليون دانش‌آموز پايه ششم ابتدايي داريم كه قريب 350 هزار نفر از آنان درگير برگزاري آزمون‌ها جهت آمادگي شركت در آزمون ورودي تيزهوشان هستند. این دانش‌آموزان از پايه دوم و سوم ابتدايي آماده آزمون مي شوند، به طوري كه يك دانش‌آموز 8 يا 9 ساله در يك سال 16 بار در آزمون‌هاي آمادگي كه توسط مؤسسات خارج از آموزش‌وپرورش برگزار مي‌شود شركت مي‌كند، 250 هزار نفر از آنان در آزمون شركت مي‌كنند و تنها 15 هزار نفر پذيرفته مي‌شوند و اين تبعات سنگيني را در برخواهد داشت.
وی ادامه داد: در پژوهشي كه درخصوص كوله‌پشتي دانش‌آموزان ابتدايي صورت گرفته، وزن كيف يك دانش‌آموز پايه چهارم حدود 8 كيلو و 800 گرم است كه از اين مقدار پنج كيلو و 200 گرم آن را وزن كتاب‌هاي كمك درسي تشكيل مي دهد و اين امر ناشي از برگزاري آزمون‌هاست.وزير آموزش وپرورش گفت: حذف آزمون از ورودي پايه هفتم به معني حذف مدارس تيزهوشان نيست، بلكه آزمون مدارس تيزهوشان نيز شامل مصوبه اخیر حذف آزمون مي شود؛ بنابراين مدارس تيزهوشان را داريم، اما آزمون نداريم و دانش‌آموزان با استعدادهای متنوع از طريق اجراي طرح‌هايي مانند طرح شهاب، شناسايي و تقويت مي‌شوند.بطحائی خاطرنشان كرد: برگزاري هرگونه آزمون و شبه آزمون در مدارس غيردولتي ممنوع است و پذيرش دانش‌آموز در اين نوع مدارس در صورتي كه متقاضي بيش از ظرفيت برخي مدارس باشد بايد با توجه به اولويت‌هايي مانند؛ تحصیل دانش‌آموز در پايه ششم در همان نوع مدرسه، سكونت در محدوده مدرسه، ثبت‌نام در موعد مقرر و گفت‌وگو با والدين و بررسي وضعيت تحصيلي دانش‌آموز در پايه هاي 5،4 و 6 صورت گیرد.
مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه طی 3 سال حذف می‌شوند
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه امسال آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی در پایه هفتم برگزار نمی‌شود، اظهار داشت: مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه طی سه سال حذف خواهند شد.علی زرافشان درخصوص سرنوشت مدارس نمونه دولتی در دوره اول متوسطه، به فارس گفت: حذف آزمون از مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان در پایه هفتم صورت می‌گیرد، اما آزمون ورودی پایه دهم این مدارس برقرار است.
زرافشان ادامه داد: قبلاً برای ورود دانش‌آموزان به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی دوره دوم متوسطه دو آزمون برگزار می‌کردیم، اما امسال تنها یک آزمون برگزار می‌شود.وی خاطرنشان کرد: مدارس نمونه دولتی در دوره اول متوسطه طی سه سال حذف می‌شود؛ به این شکل که امسال این مدارس در دوره اول متوسطه ورودی دانش‌آموز ندارند و فقط پایه‌های هشتم و نهم در این مدارس تحصیل می‌کنند.وقتی این دو پایه به تدریج خارج شدند، این مدارس به صورت دولتی و عادی می‌شوند و پس از 3 سال، این نوع مدارس در متوسطه دوره اول، از سیستم آموزشی حذف خواهند شد.
هدف تقویت مدارس غیردولتی نیست
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز در نشست خبری، درباره حذف آزمون پذیرش مدارس خاص در دوره ابتدایی اظهار‌ داشت:‌ برگزاری آزمون تستی برای دروس ریاضی و علوم به منظور شناسایی تیزهوشان استاندارد نیست و حتی اگر دانش‌آموزان بدین روش پذیرفته شوند بسیاری از آنها تیزهوش نیستند بلکه سختکوش هستند، همچنین به دلیل سودجویی مؤسسات خصوصی خانواده‌ها نیز درگیر آزمون و تست شده‌اند و به طور مشخص دستورالعملی را ارائه خواهیم کرد تا خانواده‌ها بدانند هدف تقویت مدارس غیردولتی نیست و ضوابطی را نیز برای آنها تعیین خواهیم کرد.
به گزارش تسنیم، رضوان حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: سود‌های چند میلیاردی از رهگذر تشویق دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون مدارس سمپاد نصیب موسسات خصوصی می‌شد و این آزمون‌ها باعث شده بود بچه‌ها در یک فضای پراسترس قرار گرفته و در صورت عدم قبولی تحقیر شوند.
حکیم زاده افزود: در مدارس خاص، ماندگار و برند غیردولتی صندلی خالی وجود نداشت که آموزش و پرورش بخواهد با این تصمیم جدید آنها را تقویت کند.
گفتنی است درباره مصوبه حذف آزمون مدارس خاص نکات مختلفی مطرح می‌شود و این طرح موافقان و مخالفانی دارد که در روزهای آینده به آنها خواهیم پرداخت. در کنار نکات مثبتی که برای این مصوبه وجود دارد نباید از برخی‌اشکالات مطرح شده غفلت کرد. اینکه معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: «در مدارس خاص، ماندگار و برند غیردولتی صندلی خالی وجود نداشت که آموزش و پرورش بخواهد با این تصمیم جدید آنها را تقویت کند»، این موضوع را به ذهن می‌رساند که همین نبود صندلی خالی شرایطی را به وجود نیاورد که در بازار عرضه کم و تقاضای زیاد برای مدارس غیر‌دولتی قیمت شهریه‌های پیدا و پنهان بیش از شرایط کنونی بالا رود و ضمن اینکه نباید در کنار اجرای طرح حذف آزمون مدارس خاص از تجهیز و ارتقای جایگاه مدارس دولتی غافل شد.