kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳

رونمایی ترامپ از بودجه 2019 و کسری یک تریلیون دلاری آمریکا

ترامپ از برنامه بودجه ۴/۴ تریلیون دلاری برای سال آینده رونمایی کرده ‌اما برخلاف برنامه‌ای که سال گذشته ارائه کرده بود این بودجه، شامل یک کسری یک تریلیون دلاری است.

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از بودجه خود برای سال آینده میلادی رونمایی کرد، بودجه‌ای که اگر عملیاتی شود به گفته کارشناسان کسری بودجه این کشور را به بیش از یک تریلیون دلار خواهد رساند. بودجه پیشنهادی ترامپ باید در کنگره این کشور تصویب شود که کنترل کل اعتبارات فدرال را در دست دارد و به ندرت بودجه‌های ریاست جمهوری را اجرا می‌کند.
بر اساس این گزارش ترامپ از برنامه بودجه 4/4 تريليون دلاري خود براي سال آينده رونمايي کرده که بر خلاف برنامه‌اي که سال گذشته ارائه کرد، شامل کسري 1 تريليون دلاري خواهد شد. افزايش کسري بودجه، بازتاب تاثير اصلاحات اساسي مالياتي سال گذشته است که براي کاهش درآمد ساليانه مالياتي فدرال برنامه‌ريزي شده بود. در بودجه پيشنهادي ترامپ برنامه‌ريزي شده که تا درآمد سالانه مالياتي بين سال‌هاي 2018 تا 2027 به ميزان 3/7 تريليون دلار کاهش يابد. در برنامه بودجه ترامپ، رشد سه درصدي، تداوم تورم پايين و نرخ سود کم در قبوض وزارت خزانه‌داري گنجانده شده است.
مدیر دفتر بودجه آمریکا اما با هشدار به افزایش این کسری بودجه گفته: «آمریکا امسال با کسری بودجه بزرگ‌تری مواجه خواهد شد و درصورت افزایش نرخ بهره، این کسری می‌تواند بسیار بیشتر شود.» میک ملوانی که با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت‌و‌گو می‌کرد همچنین اعلام کرده که: «افزایش کسری بودجه، ایده‌ای بسیار خطرناک است اما این یک واقعیت در جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم.» به گفته ملوانی،  مخارج اضافی می‌تواند کسری بودجه آمریکا را تا سال ۲۰۱۹ به 1/2 تریلیون دلار افزایش دهد و در نتیجه این ریسک وجود دارد که نرخ بهره به صورت جهشی افزایش یابد.
«دونالد ترامپ»، روز دوشنبه پیش از رونمایی از بودجه سال آینده میلادی خود در توئیتر خود نوشته بود: «هفته بزرگی برای زیرساخت‌ها خواهد بود. بعد از این همه حماقت برای هزینه کردن 7 تریلیون دلار در خاورمیانه، حالا وقت این است که در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.»
رئیس‌جمهور آمریکا علیرغم این، در این بودجه خواستار اختصاص 24میلیارد دلار برای نوسازی بخش‌های سه گانه برنامه هسته‌ای این کشور شده است.  بر اساس گزارش‌ها در بودجه پیشنهادی ترامپ مبلغ پيشنهادي بودجه سال 2019 برای پنتاگون 686 ميليارد دلار است که هشتاد و نه ميليارد دلار آن به پشتيباني مالي از جنگ‌ها اختصاص داده شده است. پنتاگون هم اعلام کرده که شش و نيم ميليارد دلار از بودجه سال 2019 را تنها براي مقابله با روسيه در اروپا اختصاص داده است.