kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳

کوتاه از سراسر جهان


 
  کره جنوبی
آسوشیتدپرس: یکی از اعضای سابق کمیته سیاست‌گذاری حزب کمونیست چین که زمانی از ستاره‌های نوظهور در سیاست چین بود، به دریافت رشوه متهم شده است، اقدامی که سبب شده وی به عالی‌رتبه‌ترین مقام کنونی چین که گرفتار کمپین مبارزه با فساد رئیس‌جمهور این کشور شده،‌ تبدیل شود. دادستان عالی خلق چین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده «سان» به صورت غیرقانونی میزان هنگفتی پول و کالا از جانب دیگران در ازای ارائه کردن یک سری مزایا برای آنها دریافت کرده است.
تایلند
آسیا وان: بزرگترین رزمایش مشترک نظامی آمریکا درسال جاری میلادی در آب‌های حوزه آسیا پاسفیک به طور مشترک میان این کشور و تایلند تحت عنوان «کبرا طلایی» با حضور نیروهای نظامی از 30 کشور مختلف آغاز شده است. این رزمایش از عصر روز دوشنبه در آب‌های تایلند و با حضور یک هزار و 500 نیروی نظامی کشورهای مختلف که 6 هزار و 800 نفر از آنها نیروهای نظامی آمریکا هستند ، شش فروند ناو جنگی و 88 فروند جنگنده شروع شده است.آمریکا، کره جنوبی، چین، تایلند و ژاپن ازجمله 9 کشور اصلی هستند که در این رزمایش حضور دارند.
عراق
صدا وسیما: يک مسئول دولتي عراق گفته دادگاهي در اين کشور «عبدالفلاح السوداني» وزير پيشين تجارت عراق را به 21 سال حبس محکوم کرده است. وی در سه پرونده محکوم شده که در دو پرونده به اتهام اهمال کاري به 14 سال حبس و در پرونده سوم به اتهام سوءاستفاده از جايگاه شغلي به هفت سال حبس محکوم شده است.السوداني سپتامبر2017 در بيروت به اتهام فساد مالي توسط اينترپل بازداشت و به مسئولان عراقي تحويل داده شد. دو تن از برادران السوداني نيز به اتهام دست داشتن در برخي پرونده‌هاي فساد او بازداشت شده‌اند. حیدر عبادی پس از پایان داعش بر مبارزه با فساد تأکید کرده بود.
اوکراین
خبرگزاری آلمان: دولت اوکراین «میخائیل ساکاشویلی» را که در زمان اوج بحران این کشور از همپیمانان «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین محسوب می‌شد اخراج و به لهستان بازگرداند. ساکاشویلی اکنون از مخالفان سرسخت دولت اوکراین است. در همین رابطه اداره مرزبانی اوکراین اعلام کرد که ساکاشویلی به صورت غیرقانونی از لهستان وارد اوکراین شده است و به همین دلیل باید به این کشور بازگردانده شود. اوکراین ساکاشویلی را متهم به تلاش برای کودتا کرده است. ساکاشویلی ۵۰ ساله در گرجستان به اتهام سوءاستفاده از قدرت تحت پیگرد قضایی قرار دارد.