kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
رئیس‌جمهور چین تاکید کرد

خیز پکن برای ارتش مدرن

رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار با مقام‌های ارشد نظامی این کشور و در آستانه سال جدید بر لزوم مدرنیزه کردن ارتش و دستیابی به پیشرفت‌های فنی تاکیدکرد.


 

بسیاری از کارشناسان معتقدند چین که طی دهه‌های گذشته توانسته خود را با هزینه آمریکا بالا بکشد و در نوک قله اقتصاد جهانی بایستد در دهه‌های آینده تبدیل به بزرگترین چالش امنیتی آمریکا هم خواهد شد. آنچه که سوء ظن آمریکا را برانگیخته افزایش سرمایه‌گذاری چین در بخش نظامی است. در همین رابطه رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار خود با مقامات ارشد نظامی این کشور برای چندمین‌بار بر مدرن سازی توان نظامی چین تاکید کرده است
«شی جین پینگ» در بازدید از یک سایت پرتاب ماهواره در استان سیچوان، خطاب به افسران ارشد نظامی «تاکچین» گفته: «آنها باید با تعهد بیشتر و سرعت بالاتر برای تقویت قدرت چین در فضا تلاش کنند.» وی در این دیدار بر ارتقای جنگ افزارهای ارتش کشورش و سرمایه‌گذاری برای فناوری‌های نوین چون جنگنده‌های رادارگریز، ناوهای هواپیمابر و انواع موشک‌ها هم تاکید کرد.  «پینگ» همچنین بر آموزش نظامی براساس شرایط ضربتی به منظور تبدیل ارتش چین به نخستین نیروی نظامی جهان و پیشرفت نیروهای نظامی در بخش هوافضا، تاکید کرد. پکن سرمایه‌گذاری‌های زیادی را برای توسعه فناوری‌های جدید از جمله تولید جنگنده‌های رادارگریز، ناو هواپیمابر و موشک‌های پیشرفته انجام داده است.
چین همچنین قصد دارد موشک‌های ضد ماهواره و زیر دریایی‌های پیشرفته را نیز در اولویت برنامه‌های نظامی خود قرار دهد.رئیس‌جمهور چین بر لزوم آموزش نظامی تحت شرایط جنگی نیز تاکید کرده تا ارتش این کشور تبدیل به یک ارتش در کلاس و سطح جهانی شود.نیروی هوایی چین اخیرا اعلام کرده بود نسل جدید جنگنده‌های رادار‌گریز موسوم به «جی 20» را به مرحله عملیات جنگی رسانده است. چین امیدوار است تا با بهره‌برداری از این جنگنده، شکاف نظامی خود را هم با آمریکا کاهش دهد.