kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
لاوروف:

کسانی که برنامه موشکی ایران را بی‌ثبات‌کننده می‌دانند مدرک ارائه دهند

وزیر خارجه روسیه گفت: کسانی که برنامه موشکی ایران را بی‌ثبات‌کننده اوضاع در منطقه می‌دانند، باید دلایل و مدارک ارائه دهند.

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو نوشت: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیون «راسیا-1» گفت: «آنها (آمریکایی‌ها) نه تنها از اجرای تعهدات خویش بر اساس برجام سر باز زده‌اند، بلکه حتی خواستار تغییر آن شده‌اند که به خودی خود اصلا واقع‌بینانه نیست. دولت آمریکا حتی از شرکت‌کنندگان اروپایی در این توافقنامه یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان، نیز خواسته تا در این خصوص با واشنگتن همکاری کنند. سه کشور اروپایی هم موافقت کرده‌اند تا با آمریکا گروه کاری در این مورد تشکیل دهند تا مفادی از این توافقنامه که به نظر آنها نادرست است را اصلاح کنند. قبل از هر چیز سعی دارند برنامه موشکی ایران و مسئله رعایت حقوق بشر و اقدامات تهران در منطقه که به عقیده آنها تاثیر منفی بر برخی مناقشات منطقه دارد را نیز در سند جدید بگنجانند.»
لاوروف با‌ اشاره به اینکه نه روسیه و نه چین که در این توافقات مشارکت داشتند، در این گروه کاری دعوت نشده‌اند، تاکید کرد: «البته من فکر نمی‌کنم که ما با این کار موافقت می‌کردیم، ولی چنین دعوتی اصلا صورت نگرفت. واقعیت این است که تمامی مفاد توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015 در قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت تقویت شده‌اند و به طور کامل نیز از سوی ایران رعایت شده و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارشات خود اجرای همه تعهدات تهران را تایید کرده است. آمریکایی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند، اگر چیزی نشکسته، نیازی به ترمیم ندارد. این توافقنامه هم موثر عمل کرده و نیازی به اصلاح ندارد. ولی آنها به تلاش خود ادامه می‌دهند و این بسیار بد است.» به گزارش تسنیم، وزیر خارجه روسیه گفت: «ایران تنها کشوری در منطقه نیست که در حال توسعه برنامه موشک‌های بالستیکی است. اگر کسی می‌خواهد برنامه موشکی را بررسی کند، بفرماید. کسانی که برنامه موشکی ایران را بی‌ثبات‌کننده اوضاع در منطقه می‌دانند، باید دلایل و مدارک ارائه دهند».