kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
با تلاش سئول برای دیدار خانواده‌های طرفین

دو کره یک قدم دیگر به هم نزدیک شدند

وزارت وحدت کره جنوبی در ادامه تلاش‌ها برای آشتی با کره‌شمالی ضمن تاکید چند باره نسبت به عزم سئول برای کاهش تنش‌ها با این کشور، از تلاش‌های کره جنوبی برای فراهم کردن مقدمات دیدار خانواده‌های دورافتاده دو کره خبر داد.
سرویس خارجی-

وزارت وحدت کره جنوبی روز دوشنبه و پس از موافقت رئیس‌جمهور این کشور با سفر به پیونگ یانگ اعلام کرد در پی کاهش تنش میان دو کشور و برداشتن گام‌های اولیه‌ برای زمینه‌سازی جهت نشست مقامات ارشد دو کره دیدار‌هایی میان اعضای خانواده‌هایی که در نتیجه جنگ کره از هم دور افتاده‌اند، انجام خواهد شد. سئول همچنین تاکید کرد دنبال کاهش تنش‌های نظامی با پیونگ‌یانگ است.
در بیانیه وزارت وحدت کره جنوبی درباره سفر هیئتی از پیونگ‎یانگ به سئول نیز آمده: «این سفر نشان می‌دهد که کره‌شمالی اراده‌ای قوی برای بهبود روابط دوجانبه دارد و پیونگ‌یانگ در صورت لزوم می‌تواند اقداماتی بی‌سابقه و جسورانه را در پیش بگیرد... گام‌ها برای بهبود روابط دو کره با هدایت دو کشور ولی از طریق هماهنگی با کشور‌های مربوطه و حمایت‌های بین‌المللی برداشته خواهد شد.»
بیانیه وزارت وحدت کره‌جنوبی بعد از پایان سفر سه روزه یک هیئت بلند پایه کره شمالی به این کشور منتشر می‌شود. در سفر این هیئت، از «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی درخواست شد برای گفت‌وگو به پیونگ‌یانگ سفر کند که این درخواست با استقبال وی مواجه شد.
استقبال مقامات کره‌جنوبی از هیئت کره شمالی و پیام‌های رد و بدل شده میان رهبران دو کشورنشان دهنده تمایل شدید دو کشور برای بهبود روابط، به رغم کارشکنی‌های آمریکا است. اما تحلیلگران معتقدند که نگرانی بزرگ کره شمالی، کره جنوبی نیست. بلکه آمریکاست و در این میان
«کیم جونگ اون» با همکاری لیبرال‌ها در سئول، در تلاش است تا واشنگتن را کنار بزند. منطق این کار ساده است، هر چه تعامل مستقیم میان کره‌شمالی و جنوبی بیشتر باشد، واشنگتن سخت‌تر می‌تواند به مداخلات خود ادامه دهد. اگر کره شمالی بتواند تعامل محتاطانه‌ای ایجاد کند، سیاست «فشار حداکثری» ترامپ سخت‌تر اجرا می‌شود.
طبق گزارش‌های منتشر شده تا اینجای کار استراتژی «کیم» نتیجه داده است. شماری از تحریم‌ها کنار گذاشته شده تا هیئت کره‌شمالی بتواند به پیونگ یانگ سفر کند. مهم‌تر از همه، «اون» توانسته «این» را متقاعد کند تا تمرینات نظامی سالانه کره جنوبی و آمریکا را به تعویق بیاندازد، تمریناتی که یکی از دلایل اصلی آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی بوده است. اکنون کره‌شمالی تلاش می‌کند تا این رزمایش را به طور کامل از بین ببرد.
از سوی دیگر «این» مانند هر رهبر ملی، ترجیح می‌دهد منافع خود را در نظر بگیرد. او حتی ممکن است تمایل صمیمانه‌ای برای حل این مشکلات داشته باشد. واشنگتن در عین حال بهترین دوستش نیست. بنابراین رئیس‌جمهور کره‌جنوبی دلیل خوبی برای سفر به پیونگ یانگ دارد.