kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
10 سال از شهادت «حاج رضوان» گذشت

عماد مغنیه رکورددار بیشترین عملیات ضد صهیونیستی

«عماد مغنیه» معروف به «حاج‌رضوان» بیشترین عملیات ضدصهیونیستی را در جهان به نام خود ثبت کرده است. به این فرزند انقلاب لقب «مرد سایه‌مقاومت»‌ هم داده‌اند چرا که تلاش مخوف‌ترین و پیچیده‌ترین شبکه‌های اطلاعاتی غرب و اسرائیل برای دستگیری او با بن‌بست مواجه می‌شد.

10 سال از شهادت «عماد مغنیه» یکی از فرماندهان بارز حزب‌الله  لبنان توسط رژیم صهیونیستی در دمشق گذشت. روزنامه الاخبار در گزارشی به همین مناسبت، نوشته «انقلاب اسلامی ایران مسیر بزرگ او را ساخت. او یک انقلابی متأثر از امام خمینی (ره)، سید محمد حسین فضل‌الله (که از او به عنوان پدر معنوی حزب‌الله یاد می‌شود) و سید محمد باقر صدر بود. اما انقلاب فلسطین، بیداری اولیه او در نبرد با دشمن را شکل داد و او تا لحظه شهادت در 12 فوریه 2008 به آن وفادار ماند.»
شهید «مغنیه» معروف به «حاج رضوان» که بسیاری او را «مغز متفکر حزب‌الله» می‌دانستند در ماه جولای سال 1962 میلادی در شهر صور دیده به جهان گشود. پدرش، «آیت‌الله شیخ جواد مغنیه» از علمای برجسته شیعه لبنان و «جهاد» و «فؤاد» دو برادر وی بودند که بعدها آنها هم به شهادت رسیدند.
 «مغنیه» در اوایل دهه 80 میلادی به «نیروی 17» شاخه نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین پیوست. مأموریت این نیرو، حفاظت از مبارزانی مانند «یاسر عرفات» معروف به ابوعمار (رئیس سابق تشکیلات خودگردان)، «خلیل الوزیر» معروف به «ابوجهاد» (از مبارزان بارز فلسطینی که توسط کماندوهای اسرائیلی ترور شد) و ابوایاد (دیگر مبارز سرشناس فلسطینی که توسط موساد ترور شد) بود. او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان، نقش اساسی داشت اما در پی اشغال لبنان در سال 1982 میلادی از سوی رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌بخش فلسطین مجبور به ترک لبنان شدند. محاصره بیروت، سه ماه به طول انجامید و با خروج مبارزان فلسطینی و سازمان آزادی‌بخش از لبنان، عماد مغنیه نیز به صفوف رزمندگان جنبش امل پیوست که از سوی امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران تأسیس شده بود اما شهید مغنیه در ادامه و همزمان با انتقال سید حسن نصرالله از امل، به حزب تازه ‌تأسیس حزب‌الله پیوست.  شهید مغنیه پس از اجرای موفق چند عملیات‌ به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله منصوب و پس از آن به عنوان مسئول عملیات ویژه حزب‌الله انتخاب شد.
نحوه ترور
روز 12 فوریه 2008 میلادی (23 بهمن 1386) «عماد مغنیه»، به منطقه «کفر سوسه» در دمشق می‌رسد و وارد آپارتمانی می‌شود که برخی از رهبران فلسطینی و مسئول یکی از بخش‌های جهادی حزب‌الله و تعدادی از اعضای سپاه در آن حضور داشتند تا درباره آموزش‌های نظامی و هماهنگی‌های نظامی بحث و تبادل نظر کنند. پیش از پایان نشست شهید مغنیه نشست را ترک می‌کند و از حاضران می‌خواهد، بحث و گفت‌‌وگوها و هماهنگی‌ها را ادامه دهند. دقایقی بعد صدای انفجار به گوش می‌رسد. تمام کسانی‌که در نشست شرکت داشتند، بر این باور بودند که هدف قرار گرفته‌اند، اما داد و فریاد مردم در حیاط جلوی ساختمان و حضور دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی سوری در محل،‌ تعدادی از آنها را از خانه بیرون کشید تا ببینند، چه اتفاقی افتاده است که عماد مغنیه را یافتند که هشت گوی آهنین به بدن وی اصابت کرده است. یکی از گوی‌های آهنین به چشمش اصابت کرده و از پشت سرش بیرون آمده بود. او بلافاصله به شهادت رسید. دوستانش پیکرش را به داخل  خودرو برده و مستقیما عازم لبنان شدند. در واقع شهید مغنیه برخلاف آنچه در این اواخر شایع کردند، نه از رستوران خارج شده بود و نه با همسرش در سوریه دیدار کرده بود، بلکه وی برای حضور در نشستی به دمشق رفته بود که داخل یک مرکز برگزار شد.
فرمانده ترور عماد مغنیه
«یوسی کوهن» فرمانده ترور عماد مغنیه سابقه ای 30 ساله در موساد دارد. وی نزدیک به 20 سال در تمام بخش‌ها و واحدهای دپارتمان موساد  مسئول مستقیم عملیات‌های پنهان و ترورهای موساد بود که در نهایت در اوائل قرن بیستم و در دوران ریاست «مئیر داگان» ریاست این دپارتمان را برعهده گرفت. وی پیش از ریاست بر این دپارتمان فرماندهی واحد کیدون (جوخه‌های ترور موساد) را بر عهده داشت. از مهم ترین عملیات‌های وی در دوران فرماندهی کیدون می‌توان به ترور شهید فتحی شقاقی در 26 اکتبر 1995 در جزیره مالت و همچنین ترور ناموفق خالد مشعل 1997 در عمان پایتخت اردن اشاره کرد. اما مهم‌ترین عملیات‌های ترور وی در دوران ریاست بر دپارتمان عملیات موساد را می‌توان ترور حاج عماد مغنیه، فرمانده مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان در 12 فوریه 2008، 18 بهمن 1387 دانست.