kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
پس از سفر به میانمار

وزیر خارجه انگلیس: در عمرم چنین جنایاتی ندیده بودم!

وزیر خارجه انگلیس پس از بازدید از استان راخین میانمار اظهار داشت در جریان این بازدید شاهد «نابودی محض» در این منطقه بوده و اینکه در طول عمر خود چنین جنایاتی را هرگز شاهد نبوده است.

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس که اخیرا به میانمار سفر کرده، از مشاهدات و شنیده‌های خود اینگونه سخن گفته که در جریان سفرش به میانمار با آنگ سان سوچی، رهبر این کشور درباره وضعیت مربوط به بحران آوارگان مسلمان روهینگیا صحبت کرده ‌اما نسبت به اینکه او «وحشت کامل» حاصل از اتفاقات افتاده را درک کند،‌ تردید دارد.
جانسون که به نظر می‌رسد به شدت از آنچه دیده تاثیر پذیرفته همچنین می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم او ابعاد کامل اتفاقات رخ داده، ترس و وحشت ناشی از همه اتفاقات و نابودی محض در این منطقه را درک کرده باشد.»
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه انگلیس این را هم گفت که: «نمی‌دانم آیا کسی تا حالا دیده باشد که بشریت علیه همنوعانش چنین کاری انجام داده یا خیر.
من در طول عمر خودم هیچ چیز مثل این ندیدم... صدها روستا در این منطقه به آتش کشیده شده‌اند. این به شدت ویرانگر بوده و من فکر می‌کنم اکنون ما به نوعی از آرامش و همچنین رهبرانی احتیاج داریم که با همکاری با آژانس‌های سازمان ملل این مردم آواره را به خانه بازگردانند...روستاییان به حدی وحشت زده بودند که حتی نمی‌توانستند بگویند چه کسی خانه‌های آنها را آتش زده است...ما همواره این روایت مضحک را شنیده‌ایم که روستاییان خودشان خانه‌هایشان را به آتش کشیده‌اند اما خود این روستایی‌ها چنین روایتی را پوچ می‌دانند.»
جانسون همچنین گفت: «من معتقدم سوچی همچنان می‌تواند تغییری را به وجود آورده و وضعیت را متفاوت کند اما او برای این کار نیاز دارد که آژانس‌ها را وارد عمل کند و آوارگان را به نحوی به خانه بازگرداند که ایمنی و منزلت آنها حفظ شده و این کار داوطلبانه صورت بگیرد...من سوچی را تشویق کردم تا میانجی یک توافق صلح ملی شود و از طریق آن به 70 سال جنگ در کشورش پایان دهد.»
گفتنی است دولت میانمار به همراه بوداییان افراطی در ماه‌های گذشته با حمله به مسلمانان روهینگیا باعث فرار آنها به بنگلادش شده‌اند. براساس گزارش‌های منتشر شده در مورد جنایت علیه مسلمانان میانمار، تقریبا تمام زنان روهینگیایی مورد تجاوز قرار گرفته و هزاران نفر زن و کودک و پیر و جوان نیز قتل عام شده‌اند.