kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

مخالفت بانک‌های سوئیسی با تحویل دارایی‌های شاهزادگان به دولت سعودی

بسیاری از بانک‌های سوئیس با درخواست مقامات سعودی برای تحویل سپرده‌های شاهزادگان بازداشت شده به دولت عربستان، مخالفت کرده‌اند.

«محمد بن سلمان» اخیرا بسیاری از شاهزاده‌های سعودی را به نام «مبارزه با فساد» و با هدف «مصادره اموال» بازداشت کرد. اما گویا وی در مسیر مصادره اموال با مشکلاتی مواجه شده است. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، یک روزنامه سوئیسی فاش کرده بسیاری از بانک‌های معروف این کشور با درخواست مسئولان سعودی مبنی بر تحویل سپرده‌های افراد بازداشت شده در ارتباط با پرونده مبارزه با فساد مخالفت کردند. روزنامه فرانسوی زبان «لوتون» در توضیح این مطلب نوشته:« تلاش‌های مسئولان سعودی برای برداشت سپرده‌های این افراد با شکست روبه رو شد.» همچنین یکی از تاجران سعودی مقیم اروپا ضمن‌اشاره به تماس با افرادی که در ارتباط با پرونده مبارزه با فساد بازداشت شده‌اند، گفته، «آنچه در این خصوص گفته می‌شود تسویه حساب‌های شخصی و جنگ بین خاندان حاکم سعودی و شاهزادگان است.»
به نوشته «لوتون» عربستان تلاش کرد شاهزاده «جوهره الابراهیم» همسر سابق و مورد علاقه «فهد بن عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه پیشین سعودی را که در قصری بزرگ در ژنو اقامت دارد و از آنجا ثروت ده‌ها میلیارد دلاری خود را مدیریت می‌کند، به کشور بازگرداند اما وی با بازگشت به کشورش مخالفت کرد، از همین رو مسئولان سعودی سه تن از برادرانش که تاجر بوده و در زمان ملک فهد افرادی با نفوذ بودند، دستگیر کرد. یکی از این سه تن «ولید الابراهیم» است که پس از دستگیری ناچار شد از بخشی از ثروتش صرف نظر کرده و علاوه‌بر این دولت را در سرمایه مجموعه «ام. بی. سی» شریک کند. این روزنامه همچنین فاش کرد که ده‌ها تاجر و شاهزاده و نیز وزیران سابق سعودی به پاریس و لندن پناهنده شده‌اند و 20 نفر از یک خانواده سعودی نیز راهی ژنو شدند و درآنجا اقامت گرفتند.
در همین ارتباط روزنامه فایننشال تایمز هم به نقل از «برخی مقامات بلندپایه سعودی» اعلام کرده آل‌سعود انتظار دارد تا پایان امسال از محل دریافت وجه‌المصالحه از شاهزادگان دستگیر شده ۱۳ میلیارد و 300 میلیون دلار به دست آورد. دولت عربستان پیشتر به افراد ثروتمند دستگیرشده گفته بود برای آزاد شدن باید بخشی از ثروت خود را تقدیم دولت عربستان کنند. این در حالی است که دادستان کل عربستان پیش از این گفته بود که از محل دریافت وجه‌المصالحه در قبال آزادی شاهزادگان و ثروتمندان دستگیرشده سعودی، دولت عربستان 106 میلیارد دلار پول به دست خواهد آورد.