kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰

سی‌ان‌ان: ابوبکر بغدادی به شدت مجروح شده است

مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی تکفیری داعش بر اثر حملات هوایی زخمی شده و به مدت ۵ ماه کنترل این گروه را از دست داده است.
سرویس خارجی-

طی یک سال گذشته بارها رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرده‌اند که ابوبکر بغدادی کشته شده ، زخمی شده ، در مناطق مرزی سوریه عراق دیده شده ، به آفریقا فرار کرده و... در جدیدترین روایت‌ از وضعیت وی «سی‌ان‌ان» به نقل از «مقامات آمریکایی» مدعی شده که بغدادی به شدت زخمی شده است. سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از چندین مقام مسئول آمریکایی اعلام کرده که ابوبکر بغدادی، سرکرده گروهک تروریستی داعش در حملات هوایی ماه مِی(اردیبهشت) سال گذشته میلادی زخمی شده و کنترل این گروه تروریستی را به مدت 5 ماه واگذار کرد. بنابر اعلام این شبکه آمریکایی نهادهای اطلاعاتی آمریکا با اطمینان بالایی به این ارزیابی رسیده‌اند که در هنگام اصابت موشک (حمله هوایی)، ابوبکربغدادی در نزدیکی رقه حضور داشته است. به گفته این مقامات، ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا مبتنی بر گزارش‌های حاصل از بازداشت‌شدگان داعشی و فراریان از شمال سوریه است، گزارش‌ها و ارزیابی‌هایی که پس از گذشت چند ماه از حادثه منتشر شده است.
سی‌ان‌ان این را هم اضافه کرده که مجروحیت بغدادی، خطری جدی برای زندگی‌اش محسوب نمی‌شد اما وی توان کنترل عملیات روزانه این گروهک تروریستی را نداشت.در آن زمان، داعش در حال از دست دادن کنترل رقه بود.به نوشته این رسانه آمریکایی، مشخص نیست که بغدادی به صورت هدفمند مورد اصابت قرار گرفته است و یا در نتیجه انفجارهای ناشی از هدف‌گیری‌های مواضع دیگر مجروح شده است. بر همین اساس مقامات آمریکایی مطمئن نیستند که وی در نتیجه حملات آمریکایی‌ها زخمی شده است یا بر اثر حملات روس‌ها. آمریکایی‌ها در حالی مدعی هستند که در حملات هوایی این کشور بغدادی زخمی شده است که بسیاری معتقدند این خود دولت آمریکا بوده که زمینه رشد  و قدرت این گروه تروریستی را در راستای منافع نامشروع خود در سوریه و عراق فراهم کرد.
 از سوی دیگر وزارت کشور عراق نیز در گزارشی درباره وضعیت بغدادی اعلام کرد وی به شدت مجروح شده و احتمال مرگ وی زیاد است. «ابو علی البصری» رئیس‌ یگان «شاهین‌ها» و مدیرکل بخش اطلاعات و مبارزه با تروریسم در وزارت کشور عراق اعلام کرده که وضعیت جسمی و روحی «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش وخیم است. به گفته این مسئول ارشد امنیتی عراق، بغدادی اخیرا در پی وخیم شدن اوضاع جسمی خود به بیمارستان داعشی‌ها در منطقه «الجزیره» سوریه منتقل شده است. به گفته او  وضعیت روحی سرکرده داعش بد است و او به دلیل شکستگی‌های متعدد و زخم‌های خطرناکی که برداشته به بیمارستان منتقل شده و  قادر به راه رفتن نیست. رئیس ‌یگان «شاهین‌ها» در وزارت کشور عراق همچنین گفته سرکرده جنایتکار داعش هنوز در منطقه الجزیره سوریه حضور دارد و به منطقه دیگری پناه نبرده است. با این حال او به نقل از اطلاعات و مستنداتی که در اختیار وزارت کشور عراق گذاشته شده است اعلام کرده «وضعیت جسمی سرکرده داعش وخیم  شده و احتمال مرگ او هم زیاد است.»