kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۶۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
سخنگوی نیروی انتظامی خبر داد

هک شدن سایت چند روزنامه ایرانی از داخل انگلیس و آمریکا

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: پیگیری‌ها نشان از آن دارد که «آی‌پی» افرادی که سایت چند روزنامه ایرانی را هک کرده‌اند از انگلیس و آمریکا بوده است.
به گزارش فارس، سردار سعید منتظرالمهدی دیروز در نشست خبری خود در بخش دیگر سخنان خود با‌اشاره به هک برخی سایت‌ها گفت: تغییر در صفحات اول بوده ‌اما به لایه‌های عمقی نفوذ نکردند و پلیس در حال پیگیری است.
منتظرالمهدی با بیان اینکه هیچ شکایتی در این خصوص به پلیس ارجاع نشده، افزود: پیگیری‌ها نشان از آن دارد که آی‌پی افرادی که هک کرده‌اند از انگلیس و آمریکا بوده و وزارت فناوری اطلاعات در حال پیگیری است.
وی با‌اشاره به اینکه 74 درصد از جرایم سایبری که به پلیس فتا ارجاع می‌شود کشف می‌شود، ادامه داد: کلاهبرداری‌های مالی همچنان در صدر تخلفات فضای مجازی است.
انصراف نیروی انتظامی
 از شکایت از شهرداری
معاون اجتماعی ناجا گفت: با توجه به شفاف‌سازی شهردار تهران و اطلاعیه صادر شده مبنی بر عدم قرار داد میلیاردی شهرداری سابق با ناجا از شکایت خود صرف‌نظر کردیم.
منتظرالمهدی درخصوص طرح ‌ترافیک جدید و اینکه آیا این طرح مورد تأیید پلیس است یا نه، اظهار داشت: هرگونه تصمیم‌گیری در مورد طرح ‌ترافیک و مسائل ترافیکی در شورای ترافیک شهرداری تهران بررسی می‌شود که شهردار نیز رئیس‌آن است. پلیس راهور نیز یکی از اعضای شورای ترافیک است که نظرات تخصصی خود را اعلام می‌کند؛ در ابتدا این طرح ایراداتی داشت و پلیس نیز چند الزام برای طرح‌ ترافیک جدید در نظر گرفت که خوشبختانه این الزامات لحاظ و نظر پلیس در مورد طرح ترافیک جدید موافق شد.
وی با بیان اینکه پلیس بر سر سلامت مردم مماشات نمی‌کند، افزود: اجرای طرح ترافیک جدید نباید آلودگی و ترافیک را بیشتر و فشار مضاعفی بر مردم وارد کند؛ پولی شدن طرح زوج و فرد از جمله مواردی بود که شهرداری مطرح کرد و پلیس با آن موافقت نکرد و در نتیجه تصویب نشد.سخنگوی ناجا با ‌اشاره به کاهش 12 درصدی ورود به محدوده طرح ترافیک در سال جدید، گفت: امسال 129 هزار خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شدند که در سال جدید با کاهش 12 درصدی مواجهیم یعنی 103 هزار خودرو مجوز ورود به طرح را دریافت می‌کنند.
منتظرالمهدی ادامه داد: میزان دریافت هزینه برای طرح ترافیک و وجوهات آن باید در شورای شهر مطرح و به تصویب برسد و ما دخل و تصرفی در وجوه نداریم؛ مقدار تعرفه‌ها قرار است بر اساس زمان پیک، روز و نوع خودرو تعیین شود البته لازمه‌اش این است که هم در مبادی ورودی و هم خروجی دوربین نصب شود.
وی با تأکید بر اینکه برای سنجش اعداد و ارقام مورد نظر در طرح ترافیک جدید نیاز به وجود دوربین است، گفت: قطعاً تا زمانی که دوربین‌ها نصب نشود و در چرخه امتحان قرار نگیرد در اجرای طرح با مشکل مواجه هستیم؛ البته شهرداری قول داده که دوربین‌ها را مهیا و نصب کند.
مخدوش کردن پلاک خودرو جرم است
سخنگوی ناجا درخصوص مخدوش کردن و پوشاندن پلاک و فقدان پلاک برخی از خودروها اعلام کرد: بعضاً مطرح  است که افرادی با مخدوش کردن پلاک یا پوشاندن آن به محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد ورود پیدا می‌کنند؛ باید بگویم مخدوش کردن پلاک خودرو تخلف نیست بلکه جرم است و قانون‌گذار 6 ماه تا یک سال حبس تعزیری برای آن در نظر گرفته که اساساً به جریمه نقدی تبدیل می‌شود.
سردار منتظرالمهدی گفت: پلیس در مبادی ورودی طرح ترافیک حضور فعال دارد و از ابتدای سال تاکنون در تهران 99 هزار و 556 خودرو اعمال قانون شده‌اند که فقدان یا مخدوش شدن پلاک‌ در کارنامه داشتند یا اینکه پلاک غیر نصب کرده بودند که حدود 231 مورد از این تعداد به دادگاه اعزام شدند.
وجوهات حاصله از جرایم
به‌ حساب دولت واریز می‌شود.
وی درخصوص انتشار مطلبی با مضمون اینکه پلیس باید جریمه کند تا بودجه‌اش تأمین شود، اظهارداشت: بر اساس قانون کلیه هزینه‌های حاصل از جرایم باید برای حوزه شهری و جاده‌ای هزینه شود و در چرخه مستقیم حمل‌ونقل قرار گیرد؛ 60 درصد از جرایم حاصله برای تجهیز جاده‌ها و راه‌ها، 20 درصد به صندوق دیات، 15 درصد برای تجهیز پلیس راهور و 5 درصد نیز به فرهنگ‌سازی ترافیک تعلق می‌گیرد و وجوهات حاصله از جرایم مستقیماً به حساب دولت واریز می‌شود.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه اگر جریمه اعمال نشود بودجه‌ از کجا تأمین می‌شود، گفت: اگر جریمه‌ای نباشد از بودجه سازمان چیزی کسر نمی‌شود؛ مبلغ جرایم بودجه مضاعف است؛ البته آرزوی دیرینه ما این است که یک نفر جریمه نشود چرا که جریمه کردن برای خود افسر هم سخت است و ناراحتی فرد جریمه شده، خود افسر را نیز متأثر می‌کند اما باید گفت موضوع مهم‌تر برای ما سلامت جان افراد است.
منتظرالمهدی درخصوص سهم دستگاه‌ها در تصادفات و کشته‌های جاده‌ای گفت: طبق تبصره 3 قانون راهنمایی و رانندگی ماده 14 پلیس علاوه‌بر راننده سهم دستگاه‌های دیگر چون راه، خودروسازی و خدمات عمومی جاده‌ها را در تصادفات تعیین می‌کند؛ بررسی آن به همین راحتی نیست اما باید گفت که بیشترین سهم در تصادفات و جان‌باختگان به خود راننده برمی‌گردد و بی‌احتیاطی و عدم رعایت الزامات قانونی مسبب اصلی حوادث است؛ البته بخشی به خودروسازی و بخشی به راه برمی‌گردد.
وی به رعایت 120 استاندارد برای خودروسازان در اروپا پرداخت و افزود: در ایران 51 استاندارد برای خودروها رعایت می‌شود؛ هر چقدر استانداردها بیشتر لحاظ شود قطعاً سهم بیشتری در کاهش تصادف دارند.
این مقام انتظامی ادامه داد: پنج هزار و 200 نقطه حادثه‌خیز در معابر برون و درون‌شهری داریم که باید مرتفع شوند که البته 8 هزار نقطه بوده که دو هزار و 700 نقطه اصلاح شده و پنج هزار و 200 نقطه باقی مانده است.
دستگیری 5 نفر از شایعه سازان علیه پلیس
منتظرالمهدی درخصوص شایعه مؤسسه راهگشا و پولی که تحت عنوان تعویض پلاک خودرو دریافت می‌شود، گفت: شایعه‌ای در این خصوص اعلام شده مبنی بر آنکه پول تعویض پلاک به حساب مدیران ناجا واریز می‌شود که دروغ محض است؛ این پول مستقیماً به حساب دولت واریز می‌شود.
وی ادامه داد: در مسیر اختلافاتی که در این خصوص وجود داشت و اینکه نیازی به مراجعه مجدد به دفترخانه نیست این شایعات شکل گرفت که پنج نفر از شایعه‌پردازان توسط پلیس امنیت شناسایی و دستگیر شده و به دستگاه قضایی تحویل شدند؛ البته با ضمانت در حال حاضر آزاد شدند. متأسفانه این پنج نفر از کارکنان دفترخانه‌ها در تهران و چند شهرستان بودند.