kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
دود شدن سالانه 80 هزار میلیارد تومان با سیگار

هر سال 55 هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سیگار 7 هزار ماده شیمیایی وجود دارد که 70 نوع آن قطعا سرطانزا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، ایرج حریرچی در نشست خبری با بیان اینکه 10 درصد از جمعیت بالای 18 سال کشور هر روز سیگار می‌کشند، گفت: 14 درصد از جمعیت کشور به صورت روزانه سیگار و قلیان مصرف می‌کنند و شیوع مصرف سیگار در بین جوانان 3/4 درصد است به نحوی که 4/8 درصد پسران و 2/1 درصد دختران سیگار مصرف می‌کنند.
حریرچی با تاکید بر این که دخانیات بزرگترین عامل قابل پیشگیری از سرطان در دنیا است، افزود: در ایران 7 میلیون نفر از جمعیت بیشتر از 15 سال و 100 هزار نفر از نوجوانان 13 تا 15 سال، سیگار مصرف می‌کنند.
وی با اشاره به این که در سیگار 7 هزار ماده شیمیایی وجود دارد که 70 نوع آن قطعا سرطانزا است، گفت: مصرف سیگار، عامل مرگ سالانه 7 میلیون نفر در دنیا است و 900 هزار نفر از آنها، در معرض دود سیگار قرار دارند و در ایران سالانه 55 هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات، جان خود را از دست می‌دهند.
قائم مقام وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از 90 درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه، ناشی از مصرف سیگار است، ادامه داد: مصرف سیگار و دخانیات حداقل 14 نوع سرطان ایجاد می‌کند و در ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان، صرف خرید سیگار می‌شود.
به گفته حریرچی، هزینه درمان مستقیم بیماری‌های ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و سیگار، سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های غیرمستقیم آن، حدود 40 هزار میلیارد تومان است.
وی تاکید کرد: هر سال 80 هزار میلیارد تومان صرف خرید، هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌شود درحالیکه بودجه وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ها در صورت تخصیص کامل، 4800 میلیارد تومان است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: آموزش و پیشگیری در کاهش مصرف سیگار و دخانیات موثر است اما تجربه دنیا نشان داده که این اقدامات کافی نیست. مهمترین و موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف سیگار و دخانیات به ویژه در سنین جوانی و نوجوانی و اقشار متوسط و پایین جامعه، گرانی سیگار و افزایش مالیات است که درآمد حاصل از آن می‌تواند صرف آموزش، ورزش همگانی و بهداشت و درمان شود.حریرچی با اشاره به اینکه گرانی در مواد دخانی و مخدر، بسیار خوب است چراکه قدرت خرید مردم در این موارد، کاهش می‌یابد، افزود: سازمان بهداشت جهانی بهترین نرخ مالیات بر سیگار را 75 درصد در سطح عرضه می‌داند اما پس از 11 سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات، سود حاصل از دخانیات به سرمایه‌دار می‌رسد.