kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

کوتاه اقتصادی

* طبق آخرین اخبار از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها؛ یارانه نقدی بهمن ۹۶ از بامداد روز جمعه 96/11/27 قابل برداشت خواهد بود. مبلغ یارانه بهمن نیز همانند ماه‌ها و سال‌های گذشته به ازاء هر نفر 455۰۰ تومان خواهد بود که به محض واریز، قابل برداشت است.
* بر اساس ارزیابی صورت گرفته از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا ۱۸ بهمن‌ماه حجم ذخیره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس 20/27  میلیارد مترمکعب است. هم اکنون ۴۱ درصد مخازن سدهای یاد شده پر است و ورودی به آن‌ها نیز ۳۴ درصد، خروجی آن‌ها ۱۱ درصد و حجم آب ذخیره شده در مخازن ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این ۶ حوضه آبریز ۹۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب درسدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) ۵۵۸ میلیون مترمکعب بوده و ۳۰ درصد حجم این سدها نیز پر است. بررسی این اعداد و ارقام حکایت از کاهش چهار درصدی حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت مدت مشابه سال گذشته دارد.
* مجری طرح گندم گفت: با جایگزینی گندم و سیب‌زمینی به جای برنج که در تولید آنها مزیت نسبی داریم، می‌توانیم مصرف این محصول آب‌بر را در کشور کاهش دهیم و نقش موثری در کاهش مصرف منابع آبی کشور داشته باشیم. اسماعیل اسفندیاری پور در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در زمینه تولید برنج درکشورمان مزیت نداریم، اظهار کرد: در گذشته نوع غذای مناطق مختلف کشور با توجه به اکوسیستم همان منطقه تعیین می‌شد و آبگوشت غذای اصلی ایرانی‌ها بود. وی افزود: در حال حاضر نیز در تولید گندم دروم مزیت داریم  و از آن می‌توانیم برای تولید ماکارونی استفاده کنیم و همچنین در تولید سیب‌زمینی مزیت نسبی داریم و چهار فصل می‌توانیم تولید کنیم و با جایگزینی این دو به جای برنج، مصرف آن را در کشور کاهش دهیم.