kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
رئیس‌خانه صنعت:

واردات شتر و خاکستر پشت‌بام به کشور توجیهی ندارد

رئیس‌خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: کالاهای قابل تأملی وارد کشور شده که ما هیچ‌گونه احتیاجی به آنها نداریم به عنوان نمونه خاکستر پشت‌بام یا واردات شتر که اصلاً در داخل نیازی به آنها ندارد.
 

عبدالوهاب سهل آبادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم ، در رابطه با دلایل کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت اظهار کرد: قرار بود بعد از برجام گشایش‌های بانکی برای تولیدکنندگان کشور فراهم شود اما متأسفانه هنوز در نقل و انتقال پول مشکل داریم و همین موضوع عاملی شده تا رغبتی توسط سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران نباشد و فقط در سفرهای متعدد به ارزیابی بازار کشور مشغول باشند.
وی با اعلام اینکه متأسفانه واردات کالا نیز به کشور رشد قابل توجهی پیدا کرده است، افزود: همین موضوع باعث می‌شود تا شرکتهای خارجی بیشتر ایران را به عنوان بازار فروش محصولات خود نگاه کنند.جالب اینجاست آمارها نشان می‌دهد کالاهای قابل تأملی وارد کشور شده که ما هیچگونه احتیاجی به آنها نداریم به عنوان نمونه خاکستر پشت‌بام یا واردات شتر که اصلاً در داخل نیازی به آنها ندارد.
رئیس‌خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تأکید براینکه وزارت صنایع در بخش واحدهای خصوصی کوچک و متوسط اقدامی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام نداده است، تصریح کرد: اگر به آمار سرمایه‌گذاری امسال نگاه کنید عمده منابع به سمت صنایع بزرگ هدایت شده و بخش خصوصی کوچک و متوسط هیچ سهمی ندارد.
سهل آبادی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه شرکتهای خارجی به واسطه اعمال تحریم‌های بین‌المللی و نگرانی از قطع ارتباط با آمریکا تمایلی به حضور در ایران ندارند، گفت: البته  شرایط اقتصاد امروز ایران نیز به هیچ عنوان مناسب سرمایه‌گذاری خارجی نیست تغییرات لحظه‌ای نرخ ارز، رکود بازار و مشکلات داخلی عاملی شده تا در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نتوانیم موفق باشیم. به اعتقاد من اگر شرایط امروز اقتصاد کشور تکرار شود مطمئنا رشد سرمایه‌گذاری خارجی در سال آینده کاهش قابل توجهی خواهد یافت.
گفتنی است ، در طول هشت ماه امسال شعارهای مختلفی در افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت داده شد تا به دنبال آن احیاء واحدهای تولیدی انجام شده و‌اشتغال کارآمدی در بخش صنعت کشور به وجود آید اما متأسفانه امسال نه تنها رشد سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت به وجود نیامده بلکه  براساس آمار در هشت ماهه امسال 47 طرح به تصویب هیئت سرمایه‌گذاری رسیده که حجم کل سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها 2/1 میلیارد دلار است. این حجم سرمایه‌گذاری در حالی امسال در بخش صنعت انجام شده که میزان سرمایه‌گذاری خارجی درهشت ماهه سال گذشته 4/83 میلیارد دلار بوده است.