kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰

استقبال وزارت نیرو از طرح سپاه برای بارورسازی ابرها

وزیر نیرو با استقبال از طرح بارورسازی ابرها توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و خرید برق از بخش خصوصی برنامه داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور، از طرح بارورسازی ابرها توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استقبال کرد و در عین حال گفت: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و خرید برق از بخش خصوصی برنامه داریم.
وی با اشاره به اینکه طرح بارورسازی ابرها 20 سال است که در دستور کار قرار دارد، افزود: این تجهیزات مستعمل شده و نیاز به نوسازی دارد؛ از این رو در تلاشیم تا تجهیزات باروری ابرها را به روزرسانی کنیم.
اردکانیان گفت: بنا داریم تا با خرید برق براساس قراردادهای خرید علاوه بر تأمین نیاز داخل، صادرات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان را از طریق شبکه‌های متصل فراهم کنیم.
وی درباره استفاده از آب‌های مرزی، گفت: از نظر تنوع آب‌های مشترک و همچنین حوضه‌های آبریز مشترک بی‌نظیر یا کم‌نظیر هستیم، زیرا در حوزه‌های آبریز با همسایگان هم پایین دست و هم بالا دست هستیم ضمن اینکه رودخانه‌های مرزی هم داریم.
اردکانیان همچنین گفت: در موضوع تبادل برق با کشورهای پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق به شکل تبادل انرژی همکاری داریم ضمن اینکه بنا داریم برای تبادل انرژی از طریق برخی همسایگان به شبکه برق اروپا وصل شویم که این امر ظرفیت وسیعی برای شبکه برق کشور ایجاد می‌کند.
وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که طرح‌های انتقال آب مشکلاتی را برای برخی از استان‌ها ایجاد کرده است، گفت: طرح‌های انتقال آب و استفاده از آب رودخانه‌ها، سدها، منابع آب‌های زیرزمینی یا آب‌های تصفیه شده در صورتی راه‌حل بحران کم‌آبی خواهد بود که همزمان با آن شیوه‌های مصرف آب را آموخته باشیم.
اردکانیان افزود: البته اگر جایی برای مصرف آب شرب نیاز باشد، سیاست دولت این است که آب شرب مورد نیاز را تامین کند، اما در مصرف آب شرب نیز باید درست استفاده کرد.