kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران مطرح کرد

گسترش آنفلوآنزای پرندگان به علت کمبود اعتبارات

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران، مشکلات ناشی از کمبود اعتبارات را علت گسترش آنفلوآنزای پرندگان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور به تدریج در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ است. بیستم آذرماه امسال، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران، از شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور خبر داد و با ‌اشاره به اینکه در سال گذشته در همین تاریخ، حدود ۲۰ کانون بیماری در کشور وجود داشت، گفت: امسال از ابتدای مهرماه تاکنون، بیش از ۱۷۰ کانون آلوده داشته‌ایم که تقریباً ۹۰ درصد آن، مربوط به واحدهای صنعتی است و حدود 9/5 میلیون قطعه مرغ طی این ۸۰ روز، حذف شده‌اند.
سید فرزاد طلاکش در گفت‌وگو با مهر، جمعیت مرغ معدوم شده بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد را نیز ۲۵ میلیون قطعه مرغ اعلام کرد.
وی درباره گران شدن مجدد قیمت تخم مرغ، با ‌اشاره به اینکه واردات تخم‌مرغ به دلیل نوسانات قیمت ارز دچار اختلال شده است، تصریح کرد: اصلا نمی‌توانیم مقدار زیادی تخم‌مرغ وارد کنیم چون کشور ترکیه خود با این بیماری درگیر است و تخم‌مرغ کم دارد ضمن اینکه گران است.
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران درباره راهکار کنترل شرایط اظهار داشت: باید در روستاها پایش انجام می‌گرفت، اگر تلفاتی در مرغ بومی مشاهده می‌شد، بلافاصله اطراف آن را خالی می‌کردند، ولی این کارها احتیاج به پول دارد وقتی که سازمان دامپزشکی پول ندارد این کارها را رها می‌کند.
طلاکش توضیح داد: سال‌های گذشته برای جلوگیری از گسترش بیماری، تمام واحدهای مرغداری واقع تا شعاع ۳ کیلومتری واحد آلوده نیز معدوم می‌شد، اما امسال به دلیل اینکه اعتبارات کافی وجود نداشت، این کار انجام نشد.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل گسترش بیماری همین موضوع بوده که شعاع کانون آلوده تخلیه نشده است.
به گفته این مقام مسئول، یکی دیگر از دلایل این است که اصلا سراغ پایش روستایی نرفته‌اند، ضمن اینکه در دو سال گذشته خسارت واقعی مرغداران به آنان پرداخت نشده، بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان در گزارش بیماری پنهان‌کاری کردند و بعد از آنکه بیماری گسترش پیدا کرد، خبر دادند. کسانی که تلفات داده بودند اجناس داخل مرغداری را جا به جا کرده و سپس اعلام تلفات کردند.
طلاکش ادامه داد: اگر روند کنترل به شکل فعلی ادامه یابد، احتمال شیوع گسترده ویروس وجود دارد و حتی ممکن است شاهد شیوع آن در جمعیت انسانی باشیم؛ اگر اطلاع‌رسانی کافی در منطقه نشود احتمال این امر وجود دارد.
وی گفت: الان وزارت بهداشت باید شروع به آموزش دادن روستائیان استان‌های شمالی کند که مراقب باشید و اگر این علایم مشخص را مشاهده کردید حتما آن را گزارش کنید، اگر علایم مشکوکی در طیور خود مشاهده کردید بلافاصله آن را به دامپزشکی گزارش کنید.
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار درباره راهکارهای جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان توضیح داد: انتقال این بیماری به انسان از طریق ماکیان زنده یا مصرف خام گوشت و تخم صورت می‌گیرد و چون در فرهنگ ما خام‌خواری وجود ندارد، میزانی که پخته می‌شود مشکل خاصی ندارد.
طلاکش اضافه کرد: باید گوشت مرغ نه فقط درباره بیماری آنفلوآنزا بلکه برای جلوگیری از شیوع انواع میکروب‌های احتمالی که ممکن است وجود داشته باشد، در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد حرارت ببیند و درباره تخم‌مرغ نیز همین که زرده آن سفت باشد، کافی است.