kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
سفیر وقت آمریکا در سوریه:

برای سرنگونی بشار اسد 12 میلیارد دلار هزینه کردیم

سفیر وقت آمریکا در سوریه اعتراف کرد کشورش تنها از سال 2014 تا 2017، حداقل 12 میلیارد دلار برای سرنگونی «بشار اسد» هزینه کرده است.

«رابرت فورد» که بسیاری معتقدند از عوامل اصلی راه‌اندازی فتنه سوریه است طی اعترافاتی بی‌سابقه گفته: آمریکا به مدت چهار سال و از 2014 تا 2017، حداقل 12 میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است. این مبلغ علاوه بر میلیاردها دلاری است که واشنگتن از ابتدای بحران سوریه(2011) هزینه کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فورد که در جلسه استماع کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا حرف می‌زد، این را هم اضافه کرده که فقط بخشی از مبلغ ذکر شده، یعنی سه تا چهار میلیارد دلار، برای عملیات نظامی آمریکا هزینه
 شده است!
به عبارت دیگر، چیزی را که فورد می‌بایست بگوید و نگفت این است که آمریکا طی مدت فوق، معادل حدود هشت میلیارد دلار پول و سلاح در اختیار تروریست‌ها قرار داده است.
 البته فورد برای اینکه رد گم کند، مدعی شد که این کمک‌ها، انسان‌دوستانه بوده است! آمریکایی‌ها به کسانی که با بشار اسد می‌جنگند، تروریست نمی‌گویند و آنها را افرادی می‌نامند که به دنبال تاسیس یک دولت دموکراتیک است.
 برخی کارشناسان هزینه مستقیم آمریکا از سال 2011 تاکنون در سوریه را دست‌کم 20 میلیارد دلار تخمین می‌زنند.کمک‌های غیرمستقیم، از طریق کشورهای متحد آمریکا مثل عربستان، به دست تروریست‌ها می‌رسد، تا نیمه‌های سال 2014 آمریکا و کشورهای متحد این کشور، به طور علنی از داعش و دیگر تروریست‌ها حمایت می‌کردند. از آن پس و در پی حساس شدن افکار عمومی مردم جهان نسبت به داعش، این حمایت‌ها به شکل غیرعلنی ادامه یافت و همچنان ادامه دارد.