kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
رسانه‌های عربی خبر دادند

تحرکات مشکوک سعودی‌ها در بصره عربستان در حال خرید گسترده زمین‌های شهر است

روزنامه‌های لبنانی نوشته‌اند، سعودی‌ها از طریق کنسولگری خود در استان «بصره»، به طرز مشکوکی سرگرم خرید اراضی وسیع کشاورزی در این استان هستند.

روزنامه «الاخبار» طی گزارشی نوشته، چهره‌های رژیم سعودی با مدیریت کنسولگری عربستان، سرگرم خرید اراضی وسیع کشاورزی در استان بصره هستند.
به گزارش تسنیم روزنامه مذکور هدف ریاض از این اقدام را «نامشخص» اعلام کرده و آن را «توطئه جدیدی علیه ملت عراق» دانسته است.
این اقدام ریاض در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی عراق (اردیبهشت آینده) صورت می‌گیرد و به نوشته روزنامه مذکور، عربستان احتمالاً قصد دارد هجمه جدیدی را در شکل «دیپلماسی نرم» علیه عراق راه بیندازد.کنسولگری عربستان در بصره سال 2015 تأسیس شده است.البته، خیز عربستان برای خرید زمین، فقط به بصره محدود نمی‌شود. براساس گزارش فوق، شخصیت‌های سعودی، مدت‌هاست که دست‌اندرکار خرید زمین در استان‌های نفت‌خیز عراق هستند. تسنیم در گزارش خود می‌افزاید، فروش زمین‌ها در بصره به شخصیت‌های سعودی، با میانجی‌گری افراد وابسته به جریان «صدر» به ویژه کمیته اقتصادی این جریان صورت می‌گیرد. این در حالی است که «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» پیش از این، کمیته اقتصادی را منحل کرده بود.
در حالی که هنوز عوامل و انگیزه‌های افراد جریان صدر برای اقدام به دلالی جهت خرید اراضی بصره از سوی سعودی‌ها، مشخص نیست، برخی منابع سیاسی، این اقدامات را با سفر اخیر «مقتدا صدر» به عربستان (تابستان گذشته) بی‌ارتباط نمی‌دانند. وی در جریان این سفر با تعدادی از شخصیت‌های سعودی از جمله «محمد بن سلمان» دیدار کرده بود.
دفتر جریان صدر اواسط مرداد گذشته بیانیه‌ای را منتشر و با اشاره به سفر مقتدا صدر به ریاض، اعلام کرده بود که این سفر در راستای تقویت همکاری میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق صورت گرفته و این هدف با توسعه مناطق جنوبی و مرکزی عراق و افتتاح کنسولگری عربستان در نجف اشرف دنبال می‌شود.
«کریم الشواک» عضو شورای استانداری بصره با اعتراض به روند گسترده خرید اراضی زراعی در این استان از سوی سعودی‌ها، این اقدام را مرتبط با نفوذ عربستان در عراق در نتیجه هرج و مرج موجود در این کشور دانست و در رابطه با اینکه آیا طرف‌های سیاسی در تسهیل روند فروش زمین‌های زراعی عراق به سعودی‌ها دست دارند، گفت که برخی طرف‌های عراقی زمینه را برای مداخله عربستان فراهم می‌کنند تا منافع حزبی و شخصی خود را تأمین کنند.