kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۶۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
اولین گزارش هیئت نظارت بر حرمین شریفین منتشر شد

فساد گسترده آل‌سعود در مدیریت حج

هیئت بین‌المللی نظارت بر حرمین شریفین در اولین گزارش خود درباره نحوه اداره این مکان‌های مقدس، از وجود فساد گسترده رژیم آل‌سعود در این حوزه خبر داد.

هیئت بین‌المللی نظارت بر حرمین شریفین گزارش ماه ژانویه 2018 (11 دی تا 11 بهمن) درباره نحوه اداره حرمین شریفین (مکه و مدینه) را منتشر کرد.
در این گزارش که در واقع، نخستین گزارش نهاد مذکور محسوب می‌شود، آمده است که در حوزه مدیریت این دو مکان مقدس، فسادهای گسترده‌ای رخ داده است.
کشور عربستان در مالکیت شاهزاده‌های آل‌سعود قرار دارد و منابع نفتی جوابگوی طمع‌ورزی‌های آنها نیست و به همین خاطر، در حوزه مدیریت حجاج نیز شاهزاده‌های سعودی، حیف و میل زیادی می‌کنند.
در گزارش هیئت بین‌المللی نظارت بر حرمین شریفین همچنین آمده است، رژیم سعودی از تریبون‌ها و منابر مرتبط با برگزاری مراسم حج و عمره، برای اهداف سیاسی خاص خود، استفاده کرده و مانع انجام آزادانه عبادات توسط حاجیان می‌شود.
تغییر مکان نماز در مسجد النبی(ص)، دستگیری عمره‌گزاران و عودت‌دادن آنها به کشورهای مبدأ به دلایل غیرقانونی، دریافت مالیات برای انجام عمره و جلوگیری از نظارت سازمان‌های نظارتی بر روند انجام عمره از دیگر اقدامات نادرست رژیم آل‌سعود اعلام شده است.
هیئت نظارت بر حرمین شریفین به فعالیت‌های خود در ماه ژانویه از جمله برگزاری کنگره بین‌المللی اندونزی با شعار «مراکز اسلامی مقدس در عربستان و نقش دولت‌های اسلامی در اداره و توسعه آن» و صدور بیانیه بین‌المللی علیه ناتوانی عربستان در اداره اماکن مقدس و نابودی اماکن تاریخی و اسلامی و تبدیل آن به شهرهای مدرنی که نشانی از مظاهر اسلامی ندارد، اشاره می‌کند.
هیئت بین‌المللی نظارت بر چگونگی اداره حرمین شریفین اوایل سال 2018 در کشور مالزی اعلام موجودیت کرده است.
بین‌المللی کردن نظارت بر حرمین شریفین، خواسته مردم مسلمان و مقامات بسیاری کشورها از جمله قطر است.
هشدار عربستان به قطر
«عادل الجبیر» وزیرخارجه عربستان اما با هشدار به مقامات قطر گفت: درخواست برای بین‌المللی کردن اماکن مقدس، اقدامی تجاوزکارانه و اعلام جنگ علیه عربستان است و ما حق خود را برای واکنش به هر طرفی که برای بین‌المللی کردن اماکن مقدس‌مان تلاش کند، محفوظ می‌دانیم.
«سعودالقحطانی» مشاور دفتر پادشاهی عربستان نیز اقدام قطر را «توطئه» دانست و به دوحه هشدار داد که این اقدام قطر، به منزله اعلام جنگ است.
«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین نیز بر شکست طرح قطر تأکید کرد و از مقامات دوحه خواست به موضوع بین‌المللی کردن حرمین شریفین بازنگردند؛ چرا که طرحی شکست خورده است.
«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز گفت: «طرح آشفته بین‌المللی کردن حرمین شکست خواهد خورد.»
اما، علمای جهان اسلام آل‌سعود را جنایتکار و قاتل کودکان یمن و دیگر مناطق می‌دانند و می‌گویند که سعودی‌ها صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارند. قطر نیز به تازگی خواستار سپردن امور حج به کشورهای اسلامی شده چرا که آل‌سعود در مدیریت آنها شکست خورده است.