kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

استقرار موشک‌های اتمی در کالینگراد / اولین واکنش عملی روسیه به دکترین اتمی آمریکا

در بحبوحه تنش‌ها بین مسکو و واشنگتن بر سر دکترین اتمی جدید آمریکا، یک رسانه روسی از استقرار موشک‌های «اسکندر» با قابلیت حمل کلاهک اتمی در «کالینگراد» خبر داد.




جهان بار دیگر شاهد دوران جدیدی از رقابت های هسته‌ای بین قدرت‌های اتمی است و همه عزم خود را جزم کرده‌اند تا جلوی بلندپروازی‌های اتمی آمریکا را بگیرند.ترامپ در موضع‌گیری‌هایی که طی ماه‌های گذشته داشته  این ایده  را پنهان نکرده بود  که بهترین روش برای بازدارندگی هسته‌ای را توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا می‌داند.  بر همین اساس ترامپ اخیرا یک طرح 1/2 تریلیون دلاری! برای باز طراحی و اصلاح برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا را پیشنهاد و اجازه توسعه و تولید اولین کلاهک هسته‌ای جدید آمریکا در ۳۴ سال گذشته را داده است.از سوی دیگر  جمعه  گذشته راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا منتشر شد که بر پایه آن آمریکا عمدتاً با هدف مقابله با اقدامات روسیه در سال‌های اخیر، درصدد بازنگری در زرادخانه هسته‌ای خود  و توسعه سلاح‌های جدید هسته‌ای کم‌حجم است.این گزارش که روز جمعه ۱۳ بهمن انتشار یافت، اهداف هسته‌ای وزارت دفاع آمریکا در زمان زمامداری دونالد ترامپ را مشخص می‌کند و از سال ۲۰۱۰ به این سو نخستین گزارشی است که پیش‌بینی ارتش آمریکا از تهدیدات هسته‌ای در دهه‌های آینده را دربر می‌گیرد. در این گزارش ۷۵ صفحه‌ای که توسط جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا تهیه شده، آمده: «این گزارش پاسخی به گسترش توانایی‌های روسیه و ماهیت راهبردها و دکترین این کشور است».
 راهبرد جدید همچنین نگرانی‌های آمریکا را در مورد ایران، کره شمالی و چین، مورد تأکید قرار داده است.دکترین جدید هسته‌ای آمریکا واکنش های زیادی را برانگیخته است. روسیه، چین و آلمان صراحتا با این دکترین مخالفت و اعلام کرده‌اند این دکترین «صلح جهانی را تهدید می‌کند».  در واکنش عملی به این دکترین اما، نماینده ارشد پارلمان روسیه از استقرار موشک‌های «اسکندر» با قابلیت حمل کلاهک اتمی در منطقه کالینینگراد خبر داد. «کالینینگراد» بخشی جدا از خاک روسیه است که در میان لهستان و لیتوانی درساحل دریای بالتیک قرار دارد.
در این منطقه که 300 کیلومتر با خاک روسیه فاصله دارد، ناوگان بالتیک روسیه مستقر است. مسکو علاوه بر این درباره رویکرد «نامحدود» واشنگتن به مسئله استفاده از تسلیحات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده و خواستار بررسی عمیق‌تر احتمال استفاده این کشور از تسلیحات هسته‌ای در شرایطی که این سند «حاد» عنوان کرده، شده است.
وزارت امور خارجه روسیه هم در واکنش به اعلام دکترین جدید هسته‌ای آمریکا  اعلام کرد  این کشور مجبور خواهد شد در تصمیم‌گیری‌های آینده خود مواضع طرف روسی که در دکترین جدید هسته‌ای این کشور بیان شده، را مورد توجه قرار دهد.
در بیانیه‌ای وزارت خارجه روسیه  در تفسیر دکترین جدید هسته‌ای  آمریکا یادآوری شده که در مسکو از محتوای این سند که در همان نگاه نخست تشدید رویارویی و جهت‌گیری ضدروسی آن مشهود است، بشدت ناامید شده‌اند.