kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۵۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

تظاهرات کودکان محاصره شده در غزه/ با شعار «ما را نجات دهید»

کودکان فلسطینی ساکن نوار محاصره شده غزه در اعتراض به شرایط وخیم حاکم بر این منطقه که 11 سالی می‌شود تحت محاصره صهیونیست‌هاست، تظاهرات کردند و از مردم سراسر جهان خواستند نجاتشان دهند.


روی پارچه نوشته‌هایی که کودکان فلسطینی در دست داشتند این جملات بیشتر به چشم می‌خورد: «کودکان غزه را نجات دهید»، «محاصره را لغو کنید.» تظاهرات کودکان در غزه به همت موسسات خیریه در نزدیکی میدان سرایا در شهر غزه برگزار شد. بسیاری از این کودکان از بدو تولد در محاصره بوده‌اند.
بر اساس گزارش‌های متعدد و رسمی، وضع اقتصادی و معیشتی ساکنان غزه به شدت بحرانی است و ساکنان این منطقه از کمترین حقوق  انسانی محروم هستند. بر اثر این محاصره که 11 سالی می‌شود ادامه دارد، میزان فقر در این باریکه به 80 درصد رسیده و میزان بیکاری نیز از 50 درصد عبور کرده است. همچنین شمار زیادی از ساکنان نوار غزه به علت کمبود امکانات پزشکی جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که مدعیان حقوق بشر سکوت مرگبار کرده و کشورهای خیانتکار عربی  برای نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی دست و پا می‌شکنند و کسی به فکر کودکان غزه نیست. در این باریکه چیزی حدود 2 میلیون و پانصد هزار نفر زندگی می‌کنند که با توجه به وسعت کم غزه، متراکم‌ترین نقطه جهان از لحاظ تعداد جمعیت محسوب می‌شود.
هشدار آنروا درباره اوضاع انسانی در غزه
آژانس اشتغال و کمک‌رساني سازمان ملل به آوارگان فلسطيني موسوم به « آنروا» نیز درباره اوضاع انساني و معيشتي فلسطيني‌هاي ساکن نوار غزه به سبب کاهش اعتبارات مالي اين نهاد بين‌المللي، هشدار داده است. آژانس آنروا اعلام کرده کاهش کمک‌هاي غذايي ارسالي به نوار غزه تاثيرات و پيامدهاي فاجعه‌باري به دنبال خواهد داشت . بیش از ۱۰ بیمارستان و مرکز درمانی در منطقه نوار غزه نیز به سبب قطع برق و کمبود سوخت ژنراتور‌های برق اضطراری تعطیل شده است. سخنگوی وزارت بهداشت غزه، گفته: «شرایط خدمات بهداشتی در غزه به سبب کمبود سوخت ژنراتور‌های برق بیمارستان‌ها به سرعت در حال وخیم شدن است. ژنراتور‌های برق اضطراری در ۱۳ بیمارستان و مرکز درمانی نوار غزه از کار افتاده‌اند که شامل سه بیمارستان اصلی این منطقه نیز می‌شود.  هزاران بیمار با این وضع حاد ممکن است جان خود را از دست بدهند.»
 مدیر بیمارستان شفا در غزه نیز می‌گوید،  وضع بهداشت و درمان در غزه فاجعه‌بار است و از خط قرمز عبور کرده است. بیمارستان شفا که بزرگترین مرکز درمانی در نوار غزه است، مملو از بیمارانی است که از بیمارستان‌های دیگر انتقال یافته‌اند. اوضاع بی‌نهایت خطرناک است و بسیاری از بیماران ممکن است به زودی جان خود را از دست بدهند.
تخریب مدارس فلسطینی
نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي علاوه بر محاصره غزه، در حال تخریب مدارس فلسطینیان نیز هستند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، صهیونیست‌ها دیروز یکی از این مدارس را در کرانه باختری با لودر تخریب کردند. در این گزارش‌ها آمده: «نظاميان اسرائيلي با يورش به روستاي العيزريه بين دو شهر قدس و اريحا در کرانه باختري، مدرسه اين روستا را تخريب کردند. بيش از 90 کودک فلسطيني در اين مدرسه ابتدايي تحصيل مي‌کردند. بولدوزرهاي ارتش اسرائيل با حمايت نظاميان اين رژيم براي تخريب اين مدرسه به بهانه آنکه مجوز ندارد، وارد روستاي العيزريه شدند.»
بنابر اعلام دفتر همکاری امور بشردوستانه سازمان ملل صهیونیست‌ها برنامه‌ای برای تخریب دست‌کم 45 مدرسه دیگر در قدس شرقی را در دست دارند. نظاميان رژيم صهيونيستي همچنین روز يکشنبه با يورش به استان نابلس يک خانه در حال ساخت فلسطيني‌ها را تخريب کردند.