kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
براساس گزارش‌های اولیه

جنگنده پیشرفته روسی در ادلب با دوش‌پرتاب آمریکایی سرنگون شده است

گزارش‌های اولیه سرنگونی جنگنده روسی با سلاح دوش‌ پرتاب آمریکایی را در آسمان سوریه، تایید می‌کند. این در حالی است که واشنگتن قبلا استفاده از سلاح آمریکایی در این ماجرا را انکار کرده بود.


شنبه گذشته یک فروند جنگنده «سوخو- 25» ارتش روسیه در آسمان استان ادلب سوریه هدف موشک قرار گرفت و سرنگون شد. خلبان این جنگنده نیز پس از فرودآمدن با چتر، طی تیراندازی متقابل با تروریست‌های «جبهه النصره»، به قتل رسید.در پی این واقعه و مشخص بودن این که سلاح استفاده شده توسط تروریست‌ها، پیشرفته‌ بوده است، آمریکا بلافاصله از خود، رفع اتهام کرد. این اقدام ناشیانه آمریکا، شکی باقی نگذاشت که آمریکا پشت این ماجرا قرار دارد. با این حال، هنوز سندی که بتواند افکار عمومی را قانع کند، به دست نیامده بود.
تا اینکه دیروز تسنیم به نقل از «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رأی‌الیوم» اعلام کرد، طبق گزارش‌های اولیه، هواپیمای سوخو-25 روسیه با یک نوع موشک حرارتی پیشرفته که توسط دوش پرتاب آمریکایی شلیک شده، هدف قرار گرفته است.عطوان نام این موشک را «مان پاد» اعلام کرد و گفت که «جبهه النصره» اخیرا از طریق «گروهی» به این سلاح دست یافته است.حال که مشخص شده، موشک و دوش پرتاب آمریکایی بوده، دیگر اهمیتی ندارد بدانیم که آیا واشنگتن مستقیما این سلاح را در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره قرار داده و یا این موشک و دوش‌پرتاب، به طور غیرمستقیم، به دست عناصر جبهه النصره رسیده است.
سکوت مسکو
تا عصر دیروز روسیه چه به طور رسمی و چه غیررسمی، واکنشی به این اقدام آمریکا نشان نداده است. تنها موردی که گزارش شده، اظهارات «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه بوده که گفت، نتایج نشست اخیر موسوم به کنفرانس سوریه در شهر «سوچی» روسیه، آمریکا را آزرده خاطر کرده است. به عبارت دیگر، موفقیت‌‌آمیز بودن نشست سوچی در غیاب آمریکا، مقامات واشنگتن را عصبانی کرده و آمریکایی‌ها می‌خواستند از طریق سرنگونی جنگنده سوخو-25، ضرب شستی به روس‌ها نشان بدهند. به هر حال، باید دید که شخص «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، چه واکنشی به این اقدام آمریکا نشان خواهد داد.
نتایج نشست سوچی
برخلاف تبلیغاتی که در خصوص بی‌نتیجه بودن نشست سوچی راه افتاده، سرگئی ریابکوف گفت: در حال حاضر پرونده‌های مربوط به قانون اساسی سوریه در حال انتقال به ژنو بوده و تمامی اعضای کمیسیون قانون اساسی این کشور، مشخص شده‌اند.به گزارش تسنیم، ریابکوف توضیح داد: «در حال حاضر مسائل مربوط به تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه، بار دیگر به چارچوب مذاکرات میان سوری‌ها در ژنو منتقل شده است. ترکیب کلی کمیته مربوط به آن نیز مشخص شده و به زودی نهایی خواهد شد.»ریابکوف در مورد اینکه در حال حاضر واشنگتن چه نقشی در روند حل و فصل اوضاع سوریه بازی می‌کند، گفت:‌ «آمریکایی‌ها به کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه که هفته گذشته در سوچی برگزار شد، دعوت شده بودند، ولی آنها حتی از اعزام نماینده‌ای در حد ناظر به این نشست خودداری کردند و این انتخاب خود آنها بود.»
سایر رویدادها
* «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولت در ترکیه، خواستار از سرگیری روابط این کشور با سوریه شد.
* ساکنان استان ادلب سوریه با برگزاری تظاهرات، خواستار خروج عناصر گروه تروریستی جبهه النصره از این استان شدند.
* نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی در استان «حماه»، سه روستا را از عناصر گروه تروریستی داعش پس گرفتند.