kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
سازمان ملل:

اگر بحران روهینگیا کنترل نشود کل منطقه ناامن می‌شود

به گفته رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، ادامه سرکوب وحشیانه مسلمانان میانماری می‌تواند درگیری‌ها را به خارج از مرزها کشانده و به مناقشات منطقه‌ای تبدیل شود.


«زید رعد حسین» رئیس ‌کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه طی سخنرانی در جاکارتا هشدار داد، اقداماتی از جمله قتل‌عام و پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا می‌تواند موجب بروز درگیری مذهبی در فراتر از مرزهای این کشور شود و تمام منطقه را ناامن کند. به گزارش العالم، اظهارات این مقام سازمان ملل درواکنش به انتشار گزارش هفته گذشته آسوشیتدپرس مبنی بر وجود گورهای جمعی و انکار این موضوع از سوی میانمار، بیان شده است. براساس این گزارش، تاکنون نزدیک به 700 هزار روهینگیایی از ترس جانشان به بنگلادش‌گریخته‌اند.
به گفته «زید رعد حسین»، میانمار از بهبود توسعه در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی برخوردار است اما این موضوع نمی‌تواند پوششی بر تبعیض سازمان‌یافته علیه اقلیت باشد. مسلمانان میانماری ساکن ایالت راخین در غرب میانمار به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می‌شوند. آنان دست‌کم از سال 2012 مورد حملات سازمان یافته و وحشیانه ارتش و بوداییان افراطی قرار دارند. از روز 25 اوت(3 شهریور) با آغاز موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا، خانه‌ها و مزارع آنها به آتش کشیده شد و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفتند. بنگلادش و میانمار در تاریخ 23 نوامبر(3 آذر) توافق‌نامه‌ای را به منظور بازگشت آوارگان روهینگیایی امضا کردند که طبق این قرارداد بازگشت از 23 ژانویه(3 بهمن) باید شروع می‌شد اما به دلیل آماده نبودن شرایط، این توافق تا کنون عملیاتی نشده است.