kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷

پیامدهای بحران‌سازی ترامپ برای آمریکا به روایت دموکرات‌ها

دموکرات‌های مجلس نمایندگان هشدار دادند اقدام رئیس‌جمهوری این کشور در علنی کردن یادادشت‌های طبقه‌بندی شده اف‌بی‌آی می‌تواند باعث ایجاد بحرانی جدی در قانون اساسی آمریکا شود.


 انتشار یادداشت‌های محرمانه در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تنش‌ها بین ترامپ و اف‌بی‌آی را تشدید کرده که به گفته برخی از کارشناسان نشان از «شکاف حاکمیتی» و «وجود دولت پنهان» در آمریکاست. بر اساس بخش‌هایی از این یادداشت که از حالت محرمانه خارج شده، اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری یک قاضی را گمراه کرده‌اند که خارج از حیطه قانونی عمل کند و حکم شنود مکالمات کارتر پیج، از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ را تمدید کند. در واقع اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا متهم شده‌اند که بر اساس یک گزارش بحث‌برانگیز اثبات نشده و ارائه آن به قاضی، علیه ترامپ مجوز شنود گرفته‌اند. در این یادداشت پلیس فدرال آمریکا و وزارت دادگستری به سوءاستفاده از قدرت نظارتی خود متهم شده‌اند. در مقابل منتقدان ترامپ درگیری وی با اداره تحقیقات فدرال را «تلاشی برای تضعیف روند تحقیقات اف‌بی‌آی در پرونده روسیه» قلمداد می‌کنند. دموکرات‌های کنگره معتقدند این سند که توسط جمهوریخواهان تهیه شده گمراه‌کننده بوده و از اطلاعات طبقه‌بندی شده به صورت گزینشی استفاده کرده تا بر تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس پرونده دخالت ادعای روسیه در انتخابات آمریکا تاثیر منفی بگذارد. دیروز نیز دموکرات‌های برجسته آمریکایی هشدار دادند که دونالد ترامپ و جمهوریخواهان این کشور درصورتی که قصد استفاده از یادداشت‌های اطلاعاتی خارج شده از حالت طبقه‌بندی را برای متوقف کردن تحقیقات رابرت مولر در مورد روسیه و یا اخراج یک مقام ارشد وزارت دادگستری را داشته باشند، باعث آغاز یک بحران در قانون اساسی خواهند شد.
دموکرات‌ها همچنین می‌گویند «دوین نونز»، نماینده جمهوریخواه که ریاست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان را بر عهده دارد با انتشار این یادداشت‌ها قصد تضعیف روند تحقیق و تفحص در پرونده ترامپ- روسیه را دارد که تحت‌نظر رئیس سابق اف‌بی‌آی، رابرت مولر در جریان است.