kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
ادامه پس‌لرزه‌های شکست همه‌پرسی تجزیه

موافقت اقلیم کردستان با تحویل بزرگ‌ترین میدان نفتی به دولت مرکزی عراق

به گفته یک نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق، دولت اربیل حاضر شده در ازای دریافت وجهی بزرگ‌ترین میدان نفتی اقلیم را در اختیار دولت مرکزی عراق قرار دهد.

«علی محمدصالح» نماینده پارلمان اقلیم از حزب «گوران» اعلام کرده، دولت اربیل حاضر است در ازای دریافت مبالغی میدان نفتی «خورمله» را به دولت مرکزی واگذار کند. خورمله در شمال غربی استان نفت‌خیز کرکوک واقع است. گفته می‌شود مبلغ پیشنهادی مقامات اقلیم برای تحویل دادن این میدان نفتی 22 میلیارد دلار است. به گزارش فارس، علی محمد صالح که عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان اقلیم است، ضمن مخالفت با تحویل دادن خورمله به بغداد، گفته از این میدان نفتی، روزانه 110 هزار بشکه نفت تولید می‌کند. در پی برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی جدایی در اقلیم کردستان عراق (سوم مهر)، دولت مرکزی کنترل میادین نفتی، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های اقلیم را در دست گرفت و اعلام کرد از این پس، حقوق کارکنان دولت اقلیم از طرف بغداد پرداخت می‌شود. میدان نفتی خورمله همچنان تحت کنترل دولت اقلیم قرار دارد.
بازسازی عراق
«ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق، اعلام کرده که کشورش قصد دارد دیپلماسی بسیج امنیتی و نظامی را به دیپلماسی بسیج اقتصادی در جهت بازسازی عراق، تغییر دهد. از این رو، بغداد از تمامی کشورهای جهان می‌خواهد به کنفرانس حامیان مالی بازسازی عراق که قرار است در کویت برگزار شود، بپیوندند. به گزارش ایسنا، جعفری افزود: عراق سیاستی میانه‌رو دارد و به تمامی کشورهای جهان، ‌بدون چشم‌پوشی از حق و حقوقش، روی باز نشان داده است. وی از جهانیان خواست به این موضع عراق، احترام بگذارند. وزیر امور خارجه عراق ضمن محکوم کردن اقدام نظامی ترکیه در «عفرین» سوریه تصریح کرد: ما مداخله هر کشور خارجی در امور کشورهای دیگر، از جمله حضور نظامی ترکیه در «بعشیقه» عراق را رد می‌کنیم.
سایر رویدادها
* سازمان ملل شمار تلفات عراقی‌ها طی ناآرامی‌های ماه ژانویه (11دی تا 11 بهمن) را 115 نفر و تعداد زخمی‌ها را نیز 250 تن اعلام کرد.
* «نوری مالکی» معاون رئیس جمهور عراق، گفته تا زمانی که حشد‌الشعبی (بسیج مردمی) هست، کشور عراق در امنیت به سر می‌برد. وی این را هم گفته که سلاح‌ها باید در دستان نیروهای بسیج مردمی باقی بماند.