kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷

اولین قربانی دوئل کاخ سفید و اف‌بی‌آی، مقام ارشد اف‌بی‌آی استعفا کرد

با تشدید تنش‌ها بین ترامپ و پلیس فدرال آمریکا بر سر انتشار یادداشت‌های محرمانه در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک مقام ارشد اف بی‌آی در اعتراض به چنین وضعی، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

سرویس خارجی -

نزاع علنی ترامپ با اف بی‌آی روز جمعه با انتشار یادداشت‌های محرمانه در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شد. بر اساس بخش‌هایی از این یادداشت که از حالت محرمانه خارج شده، اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری یک قاضی را گمراه کرده‌اند که خارج از حیطه قانونی عمل کند و حکم شنود مکالمات کارتر پیج، از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ را تمدید کند. در واقع اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا متهم شده‌اند که بر اساس یک گزارش بحث برانگیز اثبات نشده و ارائه آن به قاضی، علیه ترامپ مجوز شنود گرفته‌اند. در این یادداشت پلیس فدرال آمریکا و وزارت دادگستری به سوءاستفاده از قدرت نظارتی خود متهم شده‌اند.
در مقابل منتقدان ترامپ درگیری وی با اداره تحقیقات فدرال را «تلاشی برای تضعیف روند تحقیقات اف.بی.آی در پرونده روسیه» قلمداد می‌کنند.
دموکرات‌های کنگره معتقدند این سند که توسط جمهوریخواهان تهیه شده گمراه‌کننده بوده و از اطلاعات طبقه‌بندی شده به صورت گزینشی استفاده کرده تا بر تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس پرونده دخالت ادعای روسیه در انتخابات آمریکا تاثیر منفی بگذارد.
با انتشار این یادداشت‌های محرمانه، فشار‌ها روی «اف‌ بی‌آی» و«رابرت مولر» به شدت بالا رفته طوری که دیروز «جاش کمبل» مامور ویژه نظارت پلیس فدرال آمریکا (اف بی‌آی )به دلیل آنچه که حملات «بی‌وقفه منتقدانی همچون دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان کنگره به این نهاد برای کسب اهداف سیاسی» عنوان کرد، از پست خود کناره‌گیری کرد.
این مقام پلیس فدرال در مطلبی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده، به چرایی ترک پلیس فدرال آمریکا پرداخت و خواستار توقف «حملات سیاسی» به آن شد. کمبل در این مقاله نوشته: «استعفای من دردناک است اما گزینه جایگزین آن یعنی سکوت در شرایطی که وجهه این سازمان برای دستیابی به اهداف سیاسی تخریب می‌شود، غیرممکن است.»
 دولت پنهان
«نیویورک‌پست» اما طی گزارشی درباره ماجرای انتشار یادداشت‌های محرمانه اعضای کنگره آمریکا درباره سوءاستفاده اف‌بی‌آی و دادگستری این کشور از قدرت و سیاسی‌کاری آنها علیه ترامپ، تصریح کرده که این یادداشت‌ها تأییدی بر وجود «دولت پنهان» در آمریکا هستند.
در یادداشت نیویورک‌پست آمد: «هم‌اکنون می‌دانیم که یادداشت‌هایی از طبقه‌بندی خارج شده درباره سوءرفتار دولت سخن می‌گویند، ما همچنین می‌دانیم این موضوع چه معنایی دارد: باتلاق واشنگتن - دولت پنهان - بزرگ‌تر، شرورتر و خطرناک‌تر از آن چیزی است که افراد بدبین تصور می‌کردند...در پی انتشار این یادداشت‌ها و افشاگری‌های پیشین می‌دانیم که ایجادکنند‌گان این باتلاق در مناصب بالای اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری قرار دارند.
برخی از آنها از قدرتشان برای کشاندن و هدایت کارزار تبلیغاتی ریاست‌جمهوری در راستای دیدگاه‌های سیاسی شخصی‌شان استفاده کرده‌اند.آن‌ها تحقیقاتی قلابی و دروغین درباره کاندیدای دموکرات‌ها انجام دادند و قضات فدرال را درخصوص (ضرورت) تجسس از دستکم یکی از دستیاران رقیب جمهوری‌خواهش گمراه کردند... ما خلافکاری‌های آنها را آشکار می‌کنیم، این مقامات به نادرست مدعی شده بودند که امنیت ملی در معرض آسیب قرار خواهد گرفت.»