kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴

راهپیمایی مردم هند و اندونزی علیه مدیریت شکست‌خورده آل سعود در مناسک حج

مسلمانان در دهلی نو پایتخت هند و جاکارتا پایتخت اندونزی در اعتراض به شکست آل سعود در اداره مناسک حج تظاهرات کردند و خواستار مشارکت شوراهای اسلامی در اداره این اماکن مقدس شدند.

به گزارش شبکه الکوثر، کمیته تازه تاسیس و بین‌المللی نظارت بر مدیریت عربستان در مناسک حج، تجمع اعتراض‌آمیزی را در برابر سفارت عربستان در جاکارتا برپا کرد. شرکت‌کنندگان در این تجمع خواستار مشارکت دادن کشورها و سازمان‌های اسلامی در اداره مناسک حج و اماکن مقدس در عربستان شدند. تجمع‌کنندگان همچنین شیوه مدیریت عربستان در حرمین شریفین مکه مکرمه و مدینه منوره را محکوم و آن را «شکست‌خورده» توصیف کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع دست‌نوشته‌هایی علیه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی حمل می‌کردند و او را دیکتاتوری می‌خواندند که «به دنبال ساختن اسلام جدیدی است که در آن حقوق مسلمانان سلب می‌شود.» این تجمع اعتراض‌آمیز با مشارکت مؤسسات داخلی و بین‌المللی و اتحادیه دانشجویان دانشگاه جاکارتا و موسسه علمای مسلمان اندونزی برگزار شد.
علاوه بر این، پویش جهانی ممنوعیت سیاسی کردن مناسک حج و نیز شماری از علمای مسلمان هند، تظاهراتی نزدیک سفارت عربستان در دهلی نو برگزار کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات نیز با سردادن شعارهایی علیه ولیعهد سعودی، عربستان را به جلوگیری از ادای مناسک توسط مسلمانان متهم کردند. معترضان که دست‌نوشته‌هایی علیه آل سعود حمل می‌کردند تأکید کردند، نباید اختلافات سیاسی با کشورها را به ادای مناسک حج و عمره مرتبط کرد. معترضان هندی خواستار آزاد کردن اماکن مقدس از دست مدیریت افتضاح سعودی‌ها شدند.