kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳

روایت وزیر دفاع قطر از خوابی که آل سعود و امارات برای این کشور دیده بودند

وزیر دفاع قطر گفته عربستان و امارات در همان اوایل بحران دیپلماتیک میان کشورهای حاشیه خلیج فارس قصد داشتند به قطر حمله کنند اما دوحه، نقشه و برنامه آن‌ها را ناکام گذاشت.
سرویس خارجی-

خرداد ماه گذشته عربستان به همراه بحرین، امارات و مصر به‌طور ناگهانی کشور قطر را محاصره و تمام روابط خود را با این کشور قطع کردند. هرچند این تلاش آل سعود برای تسلیم نمودن قطر شکست خورد اما اکنون برخی جزئیات  و پشت پرده این تحولات منتشر شده است. به گزارش ایسنا، خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفته: «عربستان و امارات برای حمله به قطر نقشه کشیده بودند و راه‌های زیادی را امتحان کردند از تحریک قبایل تا به‌کارگیری مساجد علیه قطر و تلاش برای دستیابی به برخی طرف‌ها جهت سرنگونی رهبران قطر. اوایل بحران آن‌ها قصد داشتند به قطر حمله کنند اما ما تلاششان را ناکام گذاشتیم.»
وی با اعلام اینکه عربستان و امارات در نقشه خود علیه قطر عبدالله بن علی آل ثانی را به‌کار گرفتند افزود: «وقتی طرحشان ناکام ماند او را ربودند، بعد از اینکه برای خودکشی تلاش کرد سعی کردند او را بکشند. آن‌ها جایگزینی برای او جهت ایفای این نقش پیدا کردند.»
العطیه درباره مذاکراتش با جیمز ماتیس، همتای آمریکایی خود در راستای مذاکرات استراتژیک قطر-آمریکا صحبت کرد و گفت که دو طرف با تقویت همکاری نظامی و گسترش پایگاه نظامی العدید توافق کرده‌اند.
گفتنی است آل سعود دشمنی با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم آغاز کرد در حالی که کمتر کسی است که نداند آل سعود، پدر جد تروریست‌های تکفیری است.