kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴
وبگاه آمریکایی:

ایران مستقل خاری در چشمان آمریکا است

وبگاه آمریکایی نوشت: اختلاف ایران و آمریکا ستیز بین امپریالیسم و حق تعیین سرنوشت بوده و مبانی اعتقادی این کشور مخالفت صریح با توسعه‌طلبی نظامی و اقتصادی آمریکا است.





به گزارش فارس، وبگاه تحلیلی مینت‌پرس که به طور معمول به انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا می‌پردازد، در گزارشی نوشت: تلا‌ش‌های ایران در برخورداری از «تعیین حق سرنوشت و آزادی اراده» عمده‌ترین دلیل خصومت واشنگتن با این کشور است.
این وبگاه در آغاز این تحلیل نوشت: خصومت آمریکا با ایران به چهل سال قبل هنگامی که انقلابی‌های این کشور محمدرضا پهلوی شاه تحت حمایت غرب را سرنگون کردند، برمی‌گردد.
بر این اساس، آمریکا همواره مدعی دخالت در امور ایران بوده و آن‌‌ را با بحران گروگانگیری در سال 79 میلادی آغاز کرده و تا امروز نیز به‌دلیل برنامه‌های موشکی بالستیک و هسته‌ای و نیز ادعای دخالت ایران در کشورهایی چون سوریه، لبنان و یمن (ادعاهایی غیر مستند) ادامه داده است.
در ادامه این تحلیل با‌ اشاره به تبلیغات ضدایرانی رسانه‌های غربی، آمده است: آنچه رسانه‌ها و دولت‌های غربی بازگو نمی‌کنند، همانا مبانی اعتقادی ایران در مخالفت مستقیم با توسعه‌طلبی نظامی و اقتصادی آمریکا است. فعالیت‌های ایران در مسیر حق تعیین سرنوشت در واقع تهدید عینی علیه سلطه واشنگتن در سراسر منطقه است.
این وبگاه با طرح سؤالی پیرامون دلیل دشمنی دیرینه آمریکا با ایران، نوشت: چرا ایران چون خاری در چشمان واشنگتن است و تنش‌ها این روزها شدت یافته است؟
مینت‌پرس نوشت: برای پاسخ به این سؤال درک اختلاف‌های مهم عقیدتی، تفکری بین ایران و آمریکا و این‌که چگونه این اختلاف‌ها در چشم‌انداز جغرافیایی، سیاسی نقش دارند، مهم است.
بر این اساس، رسانه‌های خبری مستقل اغلب در درک دلایل هدف گرفته شدن دائمی ایران از سوی واشنگتن عاجزند و به سادگی دلیل آن ‌را «موضع نفت و گاز» می‌دانند. در حالی‌که سرقت منابع، عاملی مهم در پشت سیاست خارجی واشنگتن است، اما تنها انگیزه کافی برای پیشبرد تغییر نظام ایران از چهل سال قبل تاکنون نبوده بلکه ریشه واقعی ستیز بین تهران و واشنگتن ناشی از اختلاف عقیدتی (نه تفاوت‌های مسیحیت با اسلام) است. این ستیزی بین امپریالیسم و حق تعیین سرنوشت و آزادی اراده است.
این وبگاه با انتقاد از وضعیت آمریکا و بهره‌برداری و سوءاستفاده از امور به نفع خود با کمک عملیات نظامی، نوشت: آمریکا از امپریالیسم نظامی، سیاسی و اقتصادی برای احاطه بر مردم از خاورمیانه گرفته تا آمریکای لاتین استفاده می‌کند.
حتی جمعیت داخل امپراتوری آمریکا از این مسئله در امان نیستند به طوری‌که شهروندان آمریکایی با خشونت پلیس، استثمار کارگری و اخاذی مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در امپراتوری خارج از کشور مواجه هستند.
در خاتمه این مطلب با‌ اشاره به بندهای 6 ماده‌های 2 و 3 قانون اساسی ایران، آمده است: سیاست خارجی ایران بر حمایت بی‌قید و شرط از مستضعفان و عدم پذیرش سلطه فرهنگی، اقتصادی و نظامی تمرکز دارد. این دقیقا دلیل حمایت‌های بدون قید و شرط ایران از فلسطین علیه صهیونیسم و همچنین سایر کشورهای تحت سلطه و استبداد آمریکا است.