kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۲۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

شکاف در حاکمیت آمریکا به روایت آسوشیتدپرس / اف‌بی‌آی و کاخ سفید رو در روی هم ایستاده‌اند

ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع دونالد ترامپ ابعاد جدیدی پیدا کرده و وارد مرحله حساسی شده است، طوری که این مسئله به شکاف حاکمیتی بی‌سابقه‌ای در آمریکا تبدیل شده و اف بی‌آی و کاخ سفید را طبق گزارش آسوشیتدپرس «برای نخستین بار» مقابل هم قرار داده است.


 
  سرویس خارجی-

طی یک سال گذشته بارها در رسانه‌های آمریکایی اخبار دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بازجویی از اطرافیان ترامپ منتشر شده اما طی روزهای گذشته زمزمه‌ها در مورد بازجویی از ترامپ نیز مطرح شده است که این پرونده را عملا وارد فاز جدیدی کرده است. «رابرت مولر»، بازرس ویژه «پرونده روسیه» چند روز پیش از «جف سشنز»، دادستان کل آمریکا در ارتباط با این پرونده بازجویی کرد. برخی رسانه‌های آمریکایی به دنبال آن گزارش دادند او اکنون به دنبال بازجویی از خود دونالد ترامپ است.
به اعتقاد برخی کارشناسان، موضوع مداخله روسیه در انتخابات آمریکا حتی باعث تحقیر ساختار سیاسی آمریکا شده است چرا که این کشور زمانی به مداخله در انتخابات کشورهای دیگر شهره بود اما حالا خود قربانی توطئه مشابهی شده است. اما جدای از تحقیر ساختار سیاسی آمریکا این مسئله به شکاف حاکمیتی آمریکا نیز دامن زده است.
بر اساس گزارش‌ها، اف‌بی‌آی در اقدامی که به مثابه «نزاعی علنی با کاخ سفید» است، راجع به صحت یادداشت‌های محرمانه مرتبط با تحقیقات جاری درباره دخالت روسیه در انتخابات این کشور، که ترامپ خواهان انتشار علنی آنها است، ابراز تردید کرده و درباره درستی این یادداشت‌ها از «نگرانی جدی» خود سخن گفته است. بیانیه تند و کوتاه اف‌بی‌آی که در این زمینه منتشر شده، برای اولین بار اختلاف با دولت ترامپ را علنی کرده است، مسئله‌ای که پیشتر اغلب در نشست‌های برگزار شده در پشت درب‌های بسته بین قضات عالی‌رتبه وزارت دادگستری و مقامات کاخ سفید پیگیری می‌شد. در بیانیه اف‌بی‌آی آمده است: «همانطور که در بررسی‌های اولیه ما بیان شد، ما درباره‌اشکالاتی که به طور اساسی صحت این یادداشت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نگرانی جدی داریم». اف‌بی‌آی اعلام کرده با توجه به «بخش‌های حذف شده «از این گزارش ۴ صفحه‌ای اکنون «صحت و درستی آنچه قرار است علنی شود به شدت زیر سؤال رفته است».
ماجرای انتشار علنی این یادداشت‌ها بخشی از تلاش جمهوری‌خواهان برای آشکار کردن عملیات نظارتی غیرقانونی اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا در مراحل اولیه تحقیقات درخصوص ارتباط احتمالی روسیه با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ است.کاخ سفید به همین علت اعلام کرده یادداشت‌های محرمانه‌ مناقشه برانگیزی که جمهوری‌خواهان درباره اف‌بی‌آی تهیه کرده‌اند با مجوز دونالد ترامپ از طبقه‌بندی محرمانه خارج می‌شود، اما دموکرات‌ها جمهوری‌خواهان را متهم می‌کنند به اینکه نسخه مورد تصویب کمیته اطلاعات کنگره را «دستکاری» کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، «آدام شف»، عضو دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان کنگره مدعی شده متن مورد تصویب این کمیته پیش از ارسال به کاخ‌سفید تغییر یافته است. «شف» می‌گوید در محتوای نسخه ۴ صفحه‌ای که برای رئیس‌جمهور ارسال شده تغییراتی به وجود آمده که آن را از متن مصوب کمیته اطلاعات متفاوت کرده است. اما سخنگوی دفتر «دوین نونز»، رئیس‌کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به خبرگزاری رویترز گفته اصلاحاتی که در متن اعمال شده بسیار جزئی بوده و شامل تغییراتی است که خود دموکرات‌ها و اف‌بی‌آی درخواست کرده بودند. نزاع بر سر محتوای گنجانده شده در این نسخه ۴ صفحه‌ای حتی باعث شده دموکرات‌ها خواستار کناره‌گیری فوری دوین نونز، جمهوری‌خواه، از ریاست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان شوند. «نانسی پلوسی»، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان کنگره نیز روز پنجشنبه طی نامه‌ای به «پل راین»، رئیس‌این مجلس، خواستار برکناری دوین نونز از ریاست کمیته اطلاعات شد چرا که به عقیده «پلوسی»، «نونز» با دستکاری در متن مصوب کمیته تحت ریاست خود، آیین نامه کنگره را نقض کرده است. در همین حال، رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع ناشناس گزارش کردند که دونالد ترامپ به حلقه یاران نزدیک خود گفته خوشبین است که انتشار یادداشت‌های محرمانه اف‌بی‌آی به «تضعیف و بی‌اعتباری» تحقیقات ترامپ-روسیه بیانجامد.این یادداشت‌های محرمانه که گفته می‌شود حاوی مکاتباتی میان مقام‌های وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی درباره چگونگی صدور مجوز تحت‌نظر گرفتن یکی از اعضای ستاد ترامپ است، هفته گذشته رای مثبت کمیته اطلاعات برای انتشار علنی را دریافت کرد اما پیش از انتشار عمومی آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، تا پایان هفته جاری فرصت داشت که جلوی خارج کردن آن از حالت محرمانه را بگیرد.