kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
تحلیلگر فرانسوی:

شورش بر سر شکلات ارزان‌قیمت سمبل شکاف طبقاتی و ناامیدی کارگران فرانسوی است

تحلیلگر فرانسوی شورش اخیر مردم در سوپرمارکت‌های فرانسه برای خرید شکلات صبحانه ارزان را نشانه‌ای از شکاف طبقاتی و ناامیدی کارگران این کشور دانست.

تخفیف در قیمت  یک نوع شکلات صبحانه در روزهای گذشته باعث هجوم مردم به سوپرمارکت‌ها در فرانسه و ایجاد صحنه‌های خشونت‌آمیز شد. صحنه‌هایی که باعث تعجب بسیاری در دنیا شد. سوپرمارکت اینترمارش با اعلام تخفیف 70 درصدی در فروش «نوتلا» قیمت این محصول را از چهار و نیم یورو به یک یورو و 40 سنت رسانده بود. همین مسئله کافی بود تا خریداران به فروشگاه‌ها هجوم آورده و سر شکلات با هم درگیر شوند که منجر به دخالت پلیس نیز شد. بی‌بی‌سی این درگیری‌ها را به نقل از شاهدان عینی «شورش» خواند. حالا «پائولین باک»، تحلیلگر مسائل فرانسه در یادداشتی این شورش‌ها را «نشانه‌ای از افزایش شکاف‌های اجتماعی» در این کشور دانسته و نوشته: «این شورش‌ها، سمبل شکاف عمیق میان چشم‌انداز ایده‌ال ماکرون برای فرانسه پرانرژی و کسب و کار محور، و رنجی است که کارگران فرانسوی از آن می‌برد.»  
در تحلیل این کارشناس فرانسوی آمده: «ممکن است ویدئوها را دیده باشید؛ در فروشگاه‌های فرانسوی اینترمارش، مشتری‌ها در حال هجوم به سمت قفسه‌های شیشه نوتلا هستند. آنها برای قاپیدن یک شیشه شکلات، می‌دوند، فریاد می‌زنند، با هم گلاویز می‌شوند و  اطراف را جستجو می‌کنند. یک زن، خشمگین داد می‌زند: «این را پس بده؛ من اول برش داشتم.» یکی دیگر فریاد می‌زند: «نه، این کار درست نیست.» مردم جعبه‌ها را باز می‌کنند و کیف‌هایشان را از یک، دو و سه شیشه نوتلا پر می‌کنند.»
در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: «مردم دارند سر غذا با هم زد و خورد می‌کنند، در فرانسه، سال 2018! درست است که درگیری بر سر نوتلا است، نه نان یا پنیر که محصولات ضروری به شمار می‌روند. اما حکایت از فرانسه‌ای است که بیش از پیش دچار شکاف است و این چیزی است که رئیس‌جمهور ماکرون در سخنرانی‌هایش با شما درباره آن حرف نخواهد زد. واکنش جمعی به این تبلیغات فروش، نشان‌دهنده چیزی درباره دوست داشتن نوتلا نیست، بلکه وضع اسف‌باری که بسیاری از کارگران و فروشندگان در آن قرار دارند را نشان می‌دهد. قیمت‌ها بالا می‌روند، اما حقوق‌ها به تناسب آن افزایش پیدا نکرده‌اند.»
در پایان این یادداشت آمده است: «برنامه اصلاحات کار ماکرون حقوق کارگران فرانسوی را کاهش داده و تعدیل نیرو را برای شرکت‌ها آسان‌تر کرده‌اند. شرکت خودروسازی «پی‌اس‌ای»، شرکت خرده‌فروشی کارفور، شرکت خدمات مالی  سوسیته ژنرال، فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیمکی همگی شماری از نیروهایشان را در هفته‌های اخیر تعدیل کرده‌اند. رئیس‌جمهور ماکرون قبلاً با لحن زننده‌ای درباره افراد فقیر صحبت کرده؛ او آنها را «بی‌سواد» و «آدم‌های بی‌همه‌چیز» خوانده است. تابستان گذشته، او کمک‌هزینه اسکان را 5 یورو کم کرد. این رقم برای آنهایی که نداشتنش را حس نمی‌کنند زیاد نیست، ولی برای آنها که آن را حس می‌کنند، چرا. زیاد است.»