kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
علمای بحرین در واکنش به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم:

آل‌خلیفه شیوه فرعون را در پیش گرفته به مبارزه ادامه می‌دهیم

در پی تایید حکم یک سال زندان و سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم»، رهبر معنوی انقلاب بحرین از سوی دادگاه فرمایشی آل خلیفه، مناطق مختلف بحرین دیروز صحنه اعتراض و تظاهرات مردمی در اعتراض به تایید این حکم بود.



دادگاه تجدید نظر رژیم آل خلیفه روز دوشنبه حکم یک سال زندان و سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم» رهبر معنوی انقلاب بحرین را تایید کرد. این دادگاه حکم اعدام «ماهر الخباز» فعال بحرینی را نیز تایید کرد. دستگاه قضایی رژیم آل خلیفه، روز 31 اردیبهشت ماه گذشته شیخ عیسی قاسم را به یک سال حبس، مصادره اموال به ‌میزان 3 میلیون دینار و پرداخت هزار دینار غرامت محکوم کرده بود. از آن روز تاکنون شیخ عیسی قاسم در اقامت اجباری به‌سر می‌برد و هر کس که با ایشان اعلام همبستگی کرده، دستگیر شده است. تظاهرات شهروندان بحرینی در مناطق مختلف بحرین پس از صدور حکم دادگاه استیناف و در حالی برگزار شد که در این مناطق تدابیر شدید امنیتی برقرار شده است. تظاهرکنندگان با سردادن شعار‌های انقلابی، بر ادامه فعالیت‌های انقلابی تا تحقق اهداف آن، گرفتن انتقام خون شهدای کشور و حمایت از شیخ عیسی قاسم تاکید کردند.
واکنش شیخ عیسی قاسم
شیخ «میثم السلمان» از فعالان سیاسی بحرین اما در‌باره واکنش شیخ عیسی قاسم به این حکم دادگاه گفته، «شیخ عیسی قاسم اعتباری برای دادگاه قائل نشده چرا که دادگاه به امری عبادی (فریضه خُمس) ورود نموده که از لحاظ قوانین بحرین و موازین بین‌المللی دارای مصونیت می‌باشد و نظام، حق دخالت در این امر عبادی را ندارد و هیچ مسئولیتی درخصوص روند اجرایی آن نیز دارا نمی‌باشد.»
وی افزود: «سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم هم سال گذشته به طور مجزا و طی حکم پادشاهی صورت گرفته است و نه توسط دادگاه که اکنون دیوان عالی بخواهد در آن تجدید نظر و یا آن را تایید کند. تجدیدنظر در این پرونده به یکی از متهمان دیگر برمی‌گردد و هیچ ارتباطی به ایشان ندارد.»
واکنش علما
علمای بحرین هم در واکنش به حکم دادگاه آل خلیفه علیه رهبر شیعیان این کشور اعلام کردند که رژیم آل خلیفه شیوه فرعون را در پیش گرفته‌ و از دستگاه قضایی کشور برای سرکوب شهروندان استفاده می‌کند. علمای بحرین با بیان اینکه ایمان ما به حقانیت حرکت مردم برای تغییر این واقعیت تاریک در کشور بیشتر شده است، افزودند، احکام اعدام، سلب تابعیت، تبعید، جرم دانستن مناسک دینی و فریضه خمس، جنگ علیه دین، هویت بحرینی، و سبک شمردن خون مردم به شمار می‌رود و این بالاترین درجه تهدید برای هر ملتی است.
علمای بحرین همچنین تاکید کردند «دستگاهی قضایی در کشور که در حق مردم انصاف را رعایت کند وجود ندارد و دولتی نیست که به دین مردم و حقوق قانونی آنها احترام بگذارد اما مردم این کشور به حرکت ملی خود با جدیت تمام ادامه می‌دهند و با وجود اینکه با تهدید و ترور از سمت رژیم مواجه هستند، از وظیفه شرعی خود دست بر نخواهند داشت.»