kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

آزادی تمام 300 شاهزاده و مقام سعودی پس از پرداخت میلیاردها دلار باج به بن‌سلمان

تمام 300 شاهزاده و مقام سعودی که به بهانه طرح مبارزه با فساد بن سلمان در هتل «ریتز کارلتون» ریاض حبس شده بودند، پس از پرداخت میلیاردها دلار باج به ولیعهد سعودی، آزاد شدند.


رویترز گزارش داده بر اساس گفت‌و‌گویی که با یک مقام رسمی سعودی داشته است، تمام شاهزاده‌ها و مقامات ثروتمندی که به فرمان «بن سلمان» بازداشت و در هتل «ریتز کارلتون» ریاض حبس شده بودند، آزاد شده‌اند.
 طبق گزارش رویترز، این مقام سعودی گفته «برادران بن لادن» که متهم به فساد شده بودند نیز جزو آزاد شده‌ها هستند. پیش از این بی‌بی سی اعلام کرده بود این افراد در هتل فوق شکنجه شده‌اند اما رویترز به درخواست بن سلمان اعلام کرد، هیچ شکنجه‌ای در کار نبوده است. آخرین فردی که آزاد شده است، «ولید بن طلال» ثروتمندترین مرد عرب است که به گفته مجتهد، شاهزاده افشاگر سعودی، شرط آزاد شدنش این بود که اعلام کند، شکنجه نشده است. رسانه‌های عربستانی روز شنبه بود که اعلام کردند «ولید بن طلال» هم جزو 300 نفری بوده که از زندان حکم آزادی گرفته‌اند. آل‌سعود اوایل ماه نوامبر جاری از تشکیل کمیته‌‌ای عالی برای مبارزه با فساد به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد این کشور خبر داده بود. از ابتدای تشکیل این کمیته که درباره عملکرد آن از همان ابتدا نیز ابهاماتی وجود داشت شماری از تجار، شاهزاده‌ها وزیران سابق به اتهام فساد و پولشویی بازداشت شدند.
به اعتقاد کارشناسان با بازداشت و شکنجه این 300 زندانی، بن سلمان توانست علاوه‌بر این کسب 100 میلیارد دلار پول، به مخالفان خود بفهماند، هر گونه اعتراض نسبت به پادشاهی احتمالی وی در آینده می‌تواند تبعات سنگینی برای آنها داشته باشد.