kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
دیروز و با حضور 1600 سیاستمدار اتفاق افتاد

آغاز کنفرانس سوچی به رغم سنگ‌اندازی‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس

کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه با حضور 1600 سیاستمدار و نمایندگان گروه‌های مختلف این کشور، در شهر «سوچی» روسیه آغاز به کار کرد.


دیروز شهر «سوچی» روسیه در سواحل دریای سیاه میزبان مهمانان کنفرانس گفت‌وگوهای صلح سوریه بود. این کنفرانس با اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و با حضور 1600 سیاستمدار و نمایندگان گروه‌های سیاسی و اعضای جامعه مدنی سوریه رسماً آغاز به کار کرد.
لاوروف گفت: مأموریت ما، نزدیک کردن دیدگاه‌ها برای غلبه بر بحران است و این مردم سوریه هستند که سرنوشت کشورشان را تعیین می‌کنند. وی افزود: کنفرانس سوچی می‌تواند به یکپارچه کردن سوری‌ها بعد از سال‌ها درگیری بینجامد.
وزیر خارجه سوریه تأکیدکرد که شرایط مناسب برای پایان بحران سوریه و آغاز گفت‌وگوی فراگیر مهیا شده است.
پیش از این برخی گروه‌های سیاسی سوریه اعلام کرده بودند که در کنفرانس سوچی شرکت نمی‌کنند. با این حال، گزارش‌ها از سوچی حاکی است، این گروه‌ها نیز نمایندگان خود را به سوچی اعزام کرده‌اند.
برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز اعلام کرده‌اند در کنفرانس فوق شرکت نمی‌کنند. این کشورها که طی هفت سال گذشته از تروریست‌های داعش و تکفیری در سوریه، به صورت همه‌جانبه حمایت می‌کرده‌اند، و الآن حس می‌کنند کار تروریست‌ها به پایان رسیده و دمشق و حامیان آن ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند، تلاش می‌کنند کنفرانس سوچی را مقابل سازمان ملل و کنفرانس ژنو قرار دهند. در همین چارچوب، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: همه راه‌های ابتکاری دیگر مثل نشست سوچی که توسط روسیه سازماندهی می‌شود، باید از روند سازمان ملل حمایت کند و در این چارچوب باشد. ما تصمیم مخالفان سوری مبنی بر عدم مشارکت در این نشست را مد نظر قرار می‌دهیم. فرانسه در این نشست شرکت نخواهد کرد.
«مارتین لانگدن» فرستاده انگلیس در سوریه نیز با انتشار پیامی در توییتر، نوشت: انگلیس در کنفرانس سوچی شرکت نخواهد کرد.
خروج معارضان از نشست
عصر دیروز خبر رسید، نمایندگان مخالفان مسلح دولت سوریه نشست «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» را ترک کردند.
«ایمن العاسمی»، سخنگوی معارضان مسلح مدعی شد که طرف روسی خواسته‌های هیئت معارضان را به نحو کامل برآورده نکرده است.
وی در این ارتباط به اسپوتنیک گفت: ما رفتار درخوری ندیدیم و خواسته‌های کامل هیئت معارضان محقق نشد. این نحوه برخورد معارضان  با نشست سوچی، نشان می‌دهد که آنها از پیش برای ضربه زدن به این نشست، سناریوی خروج را طراحی کرده بودند.