kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴

اولین موضع‌گیری پس از 38 سال / اتحادیه عرب: فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است

اتحاديه عرب در سی امین کنفرانس اتحاديه آفريقا در «آديس آبابا» پس از 38 سال سکوت، اعلام کرد: موضوع فلسطين همچنان در راس برنامه‌هاي مشترک جهان عرب و اتحاديه آفريقا قرار دارد.

 

«احمد ابوالغيط» که در مراسم افتتاحيه سی‌امين دوره کنفرانس اتحاديه آفريقا در آديس‌آبابا سخن مي گفت، ضمن قدردانی از موضع ثابت و اصولي آفريقا در ياري رساندن به مردم فلسطين و دفاع از حقوق مشروع آنان در پايان دادن به‌اشغالگري اسرائيل اظهار داشت، من به نمايندگي از اتحاديه عرب سخن مي گويم، اتحاديه اي که بر روابط مستحکم و شراکت راهبردي خود با اتحاديه آفريقا تاکيد دارد.
 وی تصريح کرد: موضوع فلسطين همچنان در راس برنامه هاي مشترک جهان عرب و آفريقا قرار دارد، بر ماست تا به طور ويژه از همراهي دائمي کشورهاي آفريقايي با حقوق فلسطينيان در محافل بين المللي تقدير کنیم، در اين زمينه به عنوان نمونه به حمايت آفریقا در مجمع عمومي سازمان ملل متحد از حق فلسطينيان‌ اشاره مي‌کنم، حمايتي که از طريق مخالفت با تصميم يک جانبه آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل اعلام شد. پس از امضاء قرارداد ننگین کمپ‌دیوید میان مصر و اسرائیل در سال 1979، این نخستین بار است که اتحادیه عرب موضع درستی در حمایت از مردم فلسطین می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، ابوالغيط تاکید کرد، ما، اعم از مردم عرب و کشورهاي عربي اطمينان داريم که همراهي آفريقا با برادران فلسطيني در رويارويي با‌اشغالگران اسرائيلي و مخالفت با نامزدي اسرائيل براي عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل متحد يعني همين شورايي که رژیم صهیونیستی تدابير و قطعنامه هايش را بي ارزش جلوه مي دهد، ادامه خواهد داشت، اين روند تا زماني ادامه دارد که اختلافات ميان کشورهاي عربي و رژیم صهیونیستی حل شود و کشور مستقل فلسطين به پايتختي شرق قدس ايجاد گردد. باز هم به نام اتحاديه عرب به شما برادران و خواهران تاکيد مي کنم شراکت ما با شما بيش از هر زماني مستحکم است و اين اطمينان را دارم که اتحاديه آفريقا با هدف توسعه همکاري‌ها با ما و تقويت نظم جهاني مبتني بر مساوات بيشتر، در اين مسير با ما همراه خواهد بود. این کنفرانس در شرایطی در آدیس آبابا برگزار شد که ده‌ها تن از انديشمندان کشورهای مختلف جهان در نشستي در لندن با عنوان «آينده قدس» گرد هم آمدند و با‌اشاره به هفت دهه مبارزه هواداران مردم فلسطين مژده دادند پايان عمر رژيم صهيونيستي نزديک است. در این اجلاس اندیشمندانی از جمله «جرج گالووي» سياستمدار معروف انگليسي، «کن لوينگستون» سياستمدار انگليسي و شهردار سابق لندن، «مسعود شجره» رئيس کميسيون حقوق بشر اسلامي ودانشمندان دیگر از کشورهای اسلامی وغربی حضور داشتند و بر حق مردم فلسطین در باز پس گیری سرزمین مادری شان تاکید کردند.
پیش از این نیز مقامات مختلف رژیم صهیونیستی از جمله مقامات نظامی و امنیتی این رژیم بر پایان کار صهیونیسم تاکید و اعتراف کرده بودند که رژیم صهیونیستی دوامی نخواهد داشت.
وحشت اسرائیل از اتحاد حزب‌الله و حماس
هماهنگی و همکاری بیش از پیش حزب‌الله لبنان با جنبش مقاومت اسلامی «حماس» که این روزها به اوج رسیده است، سران امنیتی و نظامی اسرائیل را به وحشت انداخته است.
به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «رای الیوم»، بیشترین چیزی که این روزها رژیم‌اشغالگر اسرائیل و نهادهای امنیتی و نظامی آن را نگران کرده است، جبهه جنوبی لبنان و افزایش قدرت حزب‌الله و نیز تحکیم روابط نظامی آن با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» است. در همین ارتباط «اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفت، جنبش حماس در تلاش برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های خود در جنوب لبنان است تا از آن به عنوان پایگاهی برای حمله علیه اسرائیل استفاده کند زیرا با توجه به دیوارهای مجهز به سامانه الکترونیکی در نزدیکی غزه و ویرانی بسیاری از تونل‌ها، حمله به اسرائیل از غزه بسیار دشوار است. مشخص نیست اطلاعات لیبرمن در این خصوص چقدردقیق است، اما آنچه روشن است اینکه هماهنگی نظامی و تبادل اطلاعاتی بین حماس و رهبران حزب‌الله لبنان این روزها به اوج خود رسیده است. از زمانی که نیروهای مقاومت فلسطین در سال 1982 جنوب لبنان را ترک کردند، هیچ حمله‌ای از این منطقه علیه رژیم‌اشغالگر نداشته‌اند و مسئولیت حمله به اسرائیل را حزب‌الله به عهده گرفت.