kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

اردوغان خطاب به محمد بن‌سلمان: اگر به قطر حمله کنید عربستان را موشکباران می‌کنیم

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، رئیس‌جمهور ترکیه تلفنی «محمد بن‌سلمان» را تهدید کرد که اگر به قطر حمله کند، ترکیه، عربستان را موشکباران خواهد کرد.



همزمان با افزایش تهدیدات ریاض و همپیمانانش علیه دوحه، روزنامه «الدیار» گزارش داد، «رجب طیب‌اردوغان» طی تماس تلفنی، ولیعهد عربستان را از این کار برحذر داشت.
الدیار در گزارش خود آورده است: «امیر قطر به اردوغان گفت که عربستان و امارات قصد دارند دوحه را با جنگنده‌های خود بمباران کنند. اردوغان پس از این سخنان خطاب به امیر قطر می‌گوید، می‌دانم چطور باید در این خصوص رفتار کنم. او سپس با سلمان پادشاه عربستان تماس می‌گیرد، اما دو ساعت معطل می‌شود و درنهایت به او خبر می‌دهند که سلمان بیمار است و در آخر، «محمد بن‌سلمان» با رئیس‌جمهور ترکیه صحبت می‌کند.»
بنابراین گزارش، اردوغان سپس خطاب به ولیعهد سعودی می‌گوید: من به شما از جانب ترکیه، ملتش و ارتشش می‌گویم، اگر عربستان سعودی به قطر حمله کند، ما عربستان را موشکباران می‌کنیم و جنگنده‌هایمان را بی‌رحمانه به سراغ‌تان می‌فرستیم. اما زمانی‌که ولیعهد سعودی سعی کرد موضع خود را توضیح دهد، اردوغان خطاب به او گفته که دیگر نمی‌خواهم صحبت کنم و تلفن را قطع کرد. اردوغان اما پس از آن، با تشکیل جلسه‌ای که سران ارتش در آن حضور داشتند خطاب به آنان گفت که خود را آماده هر اقدامی درصورت هرگونه تحرک سعودی‌ها علیه قطر بکنند.
مطالبی که در این روزنامه بیان شده در نوع خود جالب توجه است چراکه خبرگزاری دیگری قادر به دسترسی این مطالب نبوده است. کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر از 15 خردادماه سال جاری روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و علت آن را حمایت قطر از تروریسم و نزدیکی این کشور به ایران، مقاومت، حزب‌الله و حماس اعلام کرده‌اند. این کشورها همچنین مرزهای زمینی و هوایی و دریایی خود را به روی قطر بسته و دوحه را تحت محاصره درآورده‌اند. کشورهای تحریم‌کننده شروطی را برای از سرگیری روابط اعلام کرده‌اند که دوحه آنها را غیرقابل اجرا دانسته و همه را رد کرده است.