kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

آماده شدن عراق برای انتخابات پارلمانی مردم نگران شیطنت‌های واشنگتن و ریاض

مردم و جریان‌های سیاسی عراق در حالی وارد فعالیت‌های انتخاباتی شده‌اند که نگران توطئه‌های جدید آمریکا و عربستان علیه خود و کشورشان هستند.

 

22 اردیبهشت روز برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق است و ظاهرا احزاب و گروه‌های سیاسی در خصوص زمان برگزاری مشکلی ندارند و برخی از جریان‌ها هم پذیرفته‌اند که دیگر در مورد عقب‌انداختن زمان انتخابات، حرف نزنند.
با این حال، مردم نگرانی دیگری هم دارند و آن، شیطنت‌های آمریکا و عربستان است؛ شیطنت‌هایی که ممکن است ساز و کار برگزاری یک انتخابات صحیح و سالم را مخدوش کند و کلا، طعم انتقال شفاف و صلح‌آمیز قدرت از دولتی به دولت دیگر را تلخ کند.
خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه «الاخبار» همین احساس مردم و جریان‌های سیاسی عراق را منعکس کرد و گزارش داد: همزمان با نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات پارلمانی درنیمه ماه مه آینده (22 اردیبهشت)، خطر وقوع انفجارها در شهرهای مختلف عراق، جدی به نظر می‌رسد و چه بسا این انفجارها در چارچوب «مقاصد انتخاباتی» صورت گیرد.گروه‌های سیاسی عراق ضمن هشدار دادن درباره این خطر، از هم‌اکنون انگشت اتهام را به سمت دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه می‌گیرند.
رژیم سعودی ضمن اینکه ممکن است از روش مألوف خود طی سال‌های اخیر (حملات و انفجارهای تروریستی) بهره بگیرد، مدتی است دست به جیب هم شده است و همینطور، دلارهای بی‌حساب و کتاب نفتی را میان چهره‌ها و رؤسای قبایل نزدیک به خود تقسیم می‌کند. این تحرکات ریاض، تقریبا علنی شده و با نشست‌هایی هم همراه است که نشست اخیر سرکرده‌های سابق بعثی عراق در پایتخت اردن، یکی از آنهاست.
در ارتباط با شیطنت آمریکا نیز خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «النباء» عراق گزارش داد، آمریکا برنامه جدیدی را برای دامن زدن به درگیری‌های قومی در عراق مدنظر دارد.
این شرایط در حالی بر ذهن و فکر مردم عراق سنگینی می‌کند که آنها حمله بی‌دلیل هفته گذشته بالگرد آمریکایی در استان الانبار، که مرگ شماری از غیرنظامیان، نیروهای امنیتی و چهره‌های مطرح در پی داشت، را هنوز فراموش نکرده‌اند.
در واکنش به این حمله، شماری از نمایندگان مجلس عراق خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شده‌اند. این نمایندگان از دولت بغداد نیز خواستند به حملات آمریکایی‌ها واکنش شدیدتری نشان دهد.
به هرحال، حضور نظامیان آمریکایی در عراق به بهانه مبارزه با داعش و تحرکات سفیر آمریکا در بغداد، به همراه مداخلات عربستان در عراق، نگرانی‌هایی است که ملت عراق را به خود مشغول کرده است.