kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

نیویورک تایمز: ستاره واقعی نشست داووس، چین بود نه آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره اجلاس داووس نوشت ستاره واقعی این نشست بین‌المللی چین بود نه آمریکا.

 

چهل و هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس با بیش از ۲۵۰۰ مهمان از ۱۰۰ کشور جهان که در آن بیش از 65 رئیس دولت حضور داشتند به کار خود در حالی پایان داد که به نوشته نیویورک تایمز ستاره امسال این نشست چین بود و «دونالد ترامپ» بسیار کم‌فروغ در این نشست ظاهر شد.
به نوشته  نيويورک تايمز‌؛ ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا با اطمينان بخشيدن به سرمايه‌گذاران و سران تجاري در اين باره که شعار «نخست آمريکا، به معناي تنها بودن آمريکا» نيست، از نشست مجمع جهاني اقتصاد براي جلب سرمايه‌گذاران و سران تجاري استفاده کرد. اما در هفته گذشته در داووس معلوم بود که شتاب ژئوپليتيک به نفع پکن است، نه واشنگتن.
اين روزنامه در گزارش خود نوشت: يکي از سخنراني‌ها در مجمع جهاني اقتصاد که بيشترين شرکت‌کنندگان را داشت، سخنراني ليو هي، عضو کميته مرکزي حزب کمونيست چين بود که به ترغيب درباره ابتکار «يک کمربند، يک جاده» پرداخت.
شرکت‌کنندگان در نشست اعلام کردند اين ابتکار چين همين حالا رقيب نهادهاي بين‌المللي ديرينه‌تري است که از ديرباز،‌ آمريکا در راسشان قرار داشته است. جو کايزر، مدير اجرايي زيمنس گفت: «خواه ناخواه، ابتکار «يک کمربند، يک جاده» چين، سازمان تجارت جهاني جديد خواهد بود.»
این گزارش می‌افزاید: در حالي که مجمع جهاني اقتصاد در داووس داير بود، چين تلاش‌هاي ديگري مي‌کرد تا بلندپروازي‌هاي ژئوپليتيک خود درباره ابتکار «يک کمربند، يک جاده» را حتي بيش از پيش گسترش دهد. وانگ يي، وزير خارجه چين در نشست وزيران خارجه کشورهاي آمريکاي لاتين و حوزه درياي کارائيب که در سانتياگو، شيلي برگزار شد، خواستار مشارکت و همکاري تنگاتنگ کشورهاي منطقه شد. البته وي از مشارکت دادن رسمي آنها در اين ابتکار خودداري کرد. ميشل تمر، رئيس جمهور برزيل در داووس گفت نگران افزايش نفوذ چين در آمريکاي جنوبي نيست؛ چيني که سرمايه‌گذاري در شيلي را افزايش داده و وام‌هاي کلاني به ونزوئلا و اکوادور داده است.
وي همچنين گفت نگران علاقه شديد چين به کسب سهام در صنعت توزيع برق و ديگر صنايع برزيل نيست. پکن، با وجود وضع تعرفه‌هاي سنگين بر طيف گسترده‌اي از کالاهاي توليدي همچون کفش و خودرو، اين لفاظي‌ها را مي‌کند. ميانگين تعرفه بر واردات در چين، در واقع سه برابر اين تعرفه‌ها در آمريکا، و دو برابر آن در اتحاديه اروپاست.