kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

بسیج مصری‌ها با شعار «تحریم» علیه انتخابات فرمایشی السیسی

درخواست‌ها برای تحریم انتخابات ریاست جمهوری مصر از سوی بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌های مصری در حال افزایش است.

 

با پایان یافتن زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری مصر برخی شخصیت‌های مصری در بیانیه‌ای با توصیف انتخابات ریاست جمهوری به «تئاتری طنزآمیز» از مردم خواستند انتخابات را تحریم کرده و نتایجش را به رسمیت نشناسند. به گزارش ایسنا، از جمله شخصیت‌هایی که این بیانیه را امضا کردند، عبدالمنعم ابوالفتوح، کاندیدای سابق ریاست جمهوری، هشام جنینه، رئیس سابق دیوان محاسبات اداری مصر و محمد انور سادات، عضو سابق پارلمان این کشور است. شخصیت‌های برجسته مصر در این بیانیه تاکید کردند، اقدامات امنیتی و اداری دولت برای ممانعت از انجام رقابت سالم در انتخابات آتی و تلاش برای خالی کردن میدان انتخابات از کاندیداها است و بازداشت تیم سامی عنان، رئیس سابق ستاد ارتش از جمله این اقدامات است.
در بیانیه مذکور آمده است: «دولت مصر به دنبال کاندیدایی است که در رقابت با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور نقش «سیاهی لشکر» را بازی کند.» امضا کنندگان این بیانیه از موضع هیئت عالی حزب «الوفد» که با ورود به انتخابات مخالفت کرده، قدردانی کردند.
همچنین این بیانیه تعدی به هشام جنینه را که روز شنبه روی داد، محکوم کردند. جنینه معاون حقوقی تیم سامی عنان است که در پی اعلام کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست جمهوری توسط نیروهای نظامی بازداشت و در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.  حزب سلفی «النور» اعلام کرد که از السیسی در این دور از انتخابات حمایت می‌کند و یونس مخیون، رئیس این حزب تصریح کرد، السیسی برای این ماموریت و تحقق همکاری میان همه نهادهای دولت تواناتر است. حزب سلفی النور در انتخابات سابق یعنی در ۲۰۱۴ نیز از سیسی حمایت کرد و در براندازی محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر نیز همکاری داشت.
کمیته ملی انتخابات مصر ظهر دیروز دوشنبه را آخرین مهلت برای ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ اعلام کرد. دیروز رسانه‌های مصری پیش‌بینی کردند که با انصراف «خالد علی» وکیل حقوقی مصر از کاندیداتوری برای انتخابات ریاست ‌جمهوری و بازداشت «سامی عنان» رئیس پیشین ستاد کل ارتش مصر به اتهام تخلف از قوانین نظامی، فرد دیگری در کمیته‌ انتخابات ثبت‌نام نکند و السیسی بدون رقیب باقی بماند. اخیرا هیئت عالی حزب لیبرال الوفد نیز با ثبت‌نام «سید بدوی» رئیس این حزب در انتخابات ریاست‌ جمهوری مخالفت کرد. پیش از این «محمد بهاء الدین ابوشقه» سخنگوی ستاد انتخاباتی السیسی گفت که با وجود یک نامزد در انتخابات چیزی تغییر نخواهد کرد و انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. پیشتر نیز «احمد شفیق» آخرین نخست‌وزیر دولت «حُسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر نیز که برای نامزدی اعلام تمایل کرده بود، تحت فشارها انصراف داده بود. طبق اعلام «لاشین ابراهیم» رئیس کمیته ملی انتخابات مصر، مصری‌های مقیم خارج طی روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مارس (۲۵، ۲۶ و ۲۷ اسفند) برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.
 ابراهیم همچنین گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری در داخل کشور نیز طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ مارس (۶ تا ۸ فروردین) برگزار می‌شود و در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، این انتخابات طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ آوریل (۳۰ فروردین تا ۱ اردیبهشت) در داخل کشور و ۲۴ و ۲۶ آوریل(۴ تا ۶ اردیبهشت) نیز در خارج از کشور برگزار می‌شود.